5 MÅNEDER SIDEN SIST

Puh. Nå var det en god stund siden sist.

For å være ærlig så har jeg vært helt tom for inspirasjon. Etter at familiehunden vår gikk bort i mai så var det litt tøft for meg, og hverdagen ble litt grå. Også jobbet jeg mye i sommer og dagene bare kom og gikk. Men de siste dagene nå har jeg faktisk savnet å blogge litt!

Det har skjedd litt siden sist. I starten av august hentet jeg min lille nye firbente venn - Luna ♥ Hu har gitt livet mitt så mye glede, og selv når jeg har en dårlig dag så kan jeg ikke annet enn å smile når jeg ser på hu. Hu har på ingen måte kunnet erstatte Junior, men hu har fått en egen plass inni hjertet, ved siden av hans plass ♥

Luna er en nydelig Staffordshire Bull Terrier på litt over 5 måneder, og hun er fra Emblas Staff i Skien. Hun er modig (men ofte redd for de mest ufarlige ting, som f.eks. en kost), kjempekosete, nysgjerrig, lærevillig, rampete, sta og veldig sosial. Hun har en stor personlighet! Vi har gått på valpekurs og er nå midt i et grunnkurs, og det er kjempemorsomt å trene med henne. Hun tar ting så fort! Staff er virkelig en helt fantastisk rase. ♥

Ellers holder jeg på med å bli helsefagarbeider, og leser til teorien hjemme for tiden. Teorien tar jeg på nettet hos folkeuniversitetet.no. Det skal bli godt å bli ferdig og forhåpentlig få en større fast stilling snart, hvor enn jeg ender opp. Det får tiden vise :)

Vi snakkes snart (forhåpentligvis blir det ikke 5 mnd. til neste gang, haha..)

 


Ingen kommentarer

POTER SETTER DYPE SPOR

Det er som et jævla mareritt som jeg bare vil våkne fra. Det er ikke sant, det er ikke ekte.

Du er jo ikke her lenger. Du var her med meg i går, men nå er jeg her alene.

Det var ikke sånn her det skulle gå. 

Det er et hull i hjertet mitt. Det er noe som mangler. Det gjør så vondt inni meg, så vondt å være her uten deg.

Du var alt for meg. Min aller beste venn.

Jeg vil bare begrave ansiktet mitt i pelsen din. Kjenne lukten din en gang til. Se inn i de store brune øynene dine. Kysse hodet ditt. Gi deg en stor klem.

Fy faen som jeg savner deg, Junior. Verdens beste hund. Jeg skal aldri glemme deg ♥


 


Én kommentar

BLODSUKKERVENNLIG HAVREGRØT

// oppskrift fra martehopstad.blogg.no //

Du trenger (1 porsjon):

♥ 1 dl. havregryn

♥ 2 dl. helmelk

♥ 1 egg

♥ 2 ss. cottage cheese

♥ ønskelig topping (jeg bruker kanel, sukrin gold og friske bær)

Ha havregryn, melk og egg i en kjele og visp sammen mens det koker opp til en tykk grøt. Så har du i cottage cheese helt til slutt og rører det godt inn i blandingen. Easy peasy!

Ved å bruke helmelk, egg og cottage cheese i havregrøten får måltidet en god dose fett og proteiner (og masse vitaminer og mineraler), som er bedre for blodsukkeret enn om havregrøten besto av kun havregryn og vann/skummet melk. Dessuten metter den mye lengre!

Dette har jeg begynt å spise før trening for å få mer energi (fra karbohydratene i havregrynet), og jeg merker faktisk forskjell! For noen år siden spiste jeg havregrøt til frokost så og si hver dag, men da kun med havregryn og lettmelk. Forskjellen da er at jeg opplevde skikkelig blodsukkerfall etter 1-2 timer, du vet sånn at du blir akutt sulten og helt skjelven i kroppen. Så det å legge til godt med proteiner og fett i havregrøten fungerer i hvert fall myyyyye bedre for meg! :-)


Ingen kommentarer

SUNNERE PANNEKAKER



Oppskriften gir ca. 6-8 små pannekaker:

♥ 2 egg

♥ 1 skvett helmelk

♥ 1,5 ss. mandelmel

♥ 150 g. cottage cheese

♥ ½ ss. fiberhusk

Bland alle ingrediensene og kjør det jevnt med en stavmikser/blender. Blandingen blir fort tykk, så ha i en skvett melk og stek pannekakene fort!

Stek (i smør) på middels høy varme på hver side til de blir gylne og gjennomstekte.



Jeg liker å toppe mine med peanøttsmør, sukkerfritt blåbærsyltetøy og vaniljekesam! Nammm ♥

//  Oppskriften er hentet fra sunkost.no  //


Ingen kommentarer

ÉN SOMMER BLE TIL 3 OG 1/2 ÅR



Det var sommeren 2013 og jeg sto uten sommerjobb. Jeg husker mamma sa det til meg. «Hva med sommerjobb på sykehjemmet da?» Hun jobber nemlig som geriatrisk sykepleier på samme sted, et sykehjem for demente.

Jeg hadde egentlig aldri vurdert det, men da jeg ble stående uten andre alternativer så måtte jeg jo bare forsøke. Jeg pratet med sjefen hennes og fikk lov til å jobbe der hele sommeren. Lite visste jeg at det skulle gå 3 og ½ år og at jeg fortsatt jobbet på samme sted.

Aldri har jeg hatt en jobb hvor jeg trives like godt. Kollegaene, beboerne, pårørende - det er så mange fine mennesker man er omringet av! Jeg har lært så mye om mennesker siden jeg begynte der i 2013, og jeg har lært mye om meg selv. Ikke minst har jeg blitt bedre rustet til å takle at et familiemedlem også er blitt rammet av demens og har flyttet til et sykehjem.

Mange på min alder sier de aldri kunne hatt en sånn jobb. «Jeg hadde blitt så trist jeg, jeg hadde ikke takla det». For å si det sånn, du blir ikke særlig trist av å hjelpe andre. For det er den følelsen jeg har hver dag jeg går fra jobb. «I dag har jeg hjulpet mennesker med å få en bedre og enklere hverdag». Da snakker vi meningsfylt arbeid. Det er den følelsen når jeg får et smil og en klapp på skuldra fra beboerne. Når jeg får en god klem og et kompliment av dem. Når jeg plutselig får kontakt og et klart øyeblikk med de som er veldig demente og lite kontaktbare. Når jeg holder en bekymret beboer i hånda og han/hun klemmer varsomt til, som å si «takk for at du er her» uten å bruke ord. Når pårørende står med tårer i øynene og skryter av hvor imponerte de er av oss pleiere og den jobben vi gjør. Når jeg er litt sliten og kanskje har en dårlig dag, og en beboer får meg til å le. 

Mange tror kanskje hverdagen består av å tørke rumper. Lite vet de at en sånn jobb består av så sinnsykt mye mer enn bare det. Ja, det er en del av jobben - men det er bare en bitteliten, knøttliten del av den. Beboerne blir som dine venner, du blir glad i dem og det er klart du ønsker å gjøre alt du kan for at de skal ha det best mulig.

Ikke misforstå meg, å jobbe på et sykehjem for demente er ingen dans på roser. Til tider er det blytungt, både psykisk og fysisk. Du kan oppleve å få tålmodigheten satt skikkelig på prøve, du kan til og med oppleve ekstreme ting som verbale trusler, spytting, sparking, kloring... Men helt ærlig så drukner slike episoder i det svære havet av alle gode episoder man opplever. Det er ikke dem, det er sykdommen. Det er viktig å se mennesket bak demensen, og forstå at sykdommen forandrer menneskers atferd og personlighet. Demens er en helt forjævlig sykdom, men jeg er stolt av å jobbe med å gjøre hverdagen bedre for mennesker som har vært så uheldige å bli rammet av den. ♥


Ingen kommentarer

HVORFOR MÅ VI RØRE PÅ OSS?

 

For voksne anbefales minimum 30 minutter fysisk aktivitet daglig, mens barn bør være i fysisk aktivitet i minimum 60 minutter daglig. Men hvor mange når egentlig opp til disse anbefalingene?

 

VOKSNE:

Bilde: helsedirektoratet.no

 

BARN:


Bilde: helsedirektoratet.no
 

Gjennomsnittlig er vi altså minst fysisk aktive i aldersgruppen 20-34 år. Pensjonistene er til og med gjennomsnittlig mer aktive enn oss i denne aldersgruppen! Det synes jeg sier sitt.. Her er det mye som kan forbedres!

 

Bilde: strengthandfitnesstips.com

 

FORDELER MED REGELMESSIG FYSISK AKTIVITET:

Hjerte- og karsystemet styrkes og forbedres - dette innebærer økt effektivitet i blodgjennomstrømningen som gir bedre tilførsel av oksygen og næring til kroppens celler, i tillegg til at høyt blodtrykk kan forebygges/senkes, det dårlige LDL-kolesterolet senkes mens det gode HDL-kolesterolet økes og opptaket av oksygen via lungene forbedres!

Skjelett og muskulatur styrkes - gull verdt for å bedre holdningen, koordinasjonen og balansen, og ikke minst for å forebygge benskjørhet!

Bidrar til vektkontroll - fysisk aktivitet øker kaloriforbrenningen både under og etter treningsøkten. Jo høyere intensitet på treningen, jo lengre vil kaloriforbrenningen vare. Pssst! Geriljaintervaller er suuupert for økt forbrenning!

Forebygger diabetes type 2 - fysisk aktivitet forbedres insulinsensitiviteten slik at mindre insulin trengs å utskilles for å senke blodsukkeret og kroppen vil kunne takle blodsukkersvigninger bedre. Ved fysisk aktivitet vil glukose dessuten forbrukes som energi, noe som gjør at blodsukkeret senkes.

Viktig for psykisk helse - fysisk aktivitet reduserer stress og kan forebygge/forbedre depresjon.

Reduserer risikoen for kreftutvikling - Ved å være regelmessig fysisk aktiv vil man redusere risikoen for utvikling av krefttyper som prostatakreft (vanligste kreftformen blant menn) og brystkreft (vanligste kreftformen blant kvinner).

Søvnkvaliteten bedres - kroppen trenger søvn for å restitueres, men pass på å ikke ta en intensiv treningsøkt rett før du skal sove. Da vil det kunne bli vanskelig for kroppen å finne roen igjen.

 

Bilde: hellawella.com

 

MINE TIPS FOR Å KOMME IGANG:

♥ Ikke tenk, bare gjør det - Vi har vel alle opplevd den kjente dørstokkmila. Mitt råd er å ikke tenke så mye på alle grunnene til å droppe treningen i dag, bare hopp i treningsklærne og kom deg ut før du rekker å finne en unnskyldning!

Få med deg en venn - Det er lettere å droppe treningen hvis du bare har deg selv å tenke på. Har du lagd en avtale med en venn så er det større sjanse for at du føler du må møte opp!

Invester i en aktivitetsmåler - Jeg fikk fitbit charge 2 i bursdagsgave og er superglad for det! Den motiverer meg så til å gå minst 10.000 skritt hver dag, og flere ganger har jeg gått ut på tur i kulde og storm, selv om jeg egentlig ville holde meg inne, kun for å nå 10.000 daglige skritt!

♥ Alt er bedre enn ingenting - Det trengs ikke blod, svette og tårer for å være i god fysisk aktivitet. Gå en lang tur, vask bilen for hånd, gjør husarbeid, sykle til jobben... All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet!

♥ Kle deg i fresht treningstøy - Jeg vil ikke oppfordre til kjøp-og-kast-kulturen, men nytt og fresht treningstøy som jeg føler meg fin i har motivert meg utallige ganger! 

Sett deg realistiske mål - Jeg har selv en tendens til å bli litt for overivrig når jeg skal komme igang med treningen etter en pause. Er man motivert så vil man jo gjerne gønne på 100%! Men da er det fort gjort å bli skuffet over seg selv når det ikke lar seg gjennomføre, og motivasjonen daler. Istedenfor å sette deg mål om å trene 6 ganger i uka eller løpe 1 mil hver dag, tenk heller i litt mindre og mer realistiske baner.

Vær din egen konkurrent - Ikke konkurrer og sammenligne deg selv med andre, selv om hun bloggeren løper 1 mil på 40 min. eller han på instagram har vaskebrettmage og 5% kroppsfett. Slå heller dine egne personlige rekorder og vær din egen motivasjon!

Fokuser på de sunne fordelene med trening - Prøv å la fokuset ligge på at trening gjør deg gladere, gir deg mer energi, gjør deg sterkere, forbedrer hjertepumpa, blodsirkulasjonen og lungekapasiteten og gir deg bedre selvfølelse! Istedenfor å kun fokusere på at magen skal bli flatere eller rumpa strammere. Vi bør trene for å gjøre kroppen vår en tjeneste, ikke for overfladiske utseendemessige årsaker. Husk at denne kroppen skal bære deg resten av livet, og den jobber på spreng 24 timer i døgnet for at du skal kunne leve. Så vær snill med den!


Ingen kommentarer

ÅRSOPPSUMMERING 2016: DEL 4

 


Var på koselig jentekveld hos navnesøster Stine og så en haug med skam-episoder:

Fikk endelig boken til Sophie Elise i posten og leste den ut på to dager:

Kjøpte meg noen dritfine sko:

Ble forelsket i kombinasjonen av skinn og strikket/ull:

Jobbet mer:

Hang litt med denne finingen:

Spiste god mat som vanlig:



Løp min første mil uten stopp, noe jeg har drømt om i mange år:

Og trente litt mer:



Tok flere selfies:





Var på halloweenfest:





 

Tok min første dose av HPV-vaksinen som nå er gratis for alle jenter født i 1991 eller senere:

Var på jobbfest med fine kollegaer:

Fikk endelig bytta til vinterdekk (i siste liten):

Var ute med venner:





Flyttet sammen med Martine og vi dro på vår første mathandel:

Og koste oss med taco:



Tok flere selfies:


Dro til Hamar på familiebesøk:

Var på julebord med gjengen:





Dro på IKEA for å handle ting til leiligheten med roomie:

Drakk kaffe med fine venner:

Ble superglad for å komme hjem fra kveldsvakt til ferdig middag og vin med roomie:

Fikk julegave fra de supersnille utleierne våre:

Dro til Sverige med roomie:



Festet med venner:

Spiste god mat som vanlig:





Tok noen flere selfies:





Var på nyttårsfest og ringte det nye året inn med gode venner:

Og det var det for 2016! Happy new year


Ingen kommentarer

ÅRSOPPSUMMERING 2016: DEL 3

 

Måneden startet med en heidundranes hyttetur på Heisetra med venner:

Jeg fikk en superkoselig overraskelse på døra fra en kjempeflink kunde som hadde gått ned 6 kg. i løpet av tre uker med sin nye kostholdsplan:

Jobba enda mer:



Var mye på hytta til en kompis på Åsrum:









Padla litt kajakk (elsker det!):





Var på stranda med Elise:

Spiste god mat:





Jeg dukket opp i Sandefjord Blad igjen og fikk uttale meg om den nye "Sunn Fornuft"-plakaten for bloggere:

 









Lå mye i sola og fikk farge:

Ble bedre i kneet og kunne endelig løpe ute igjen:


Var ute med venner:





Var på spennende lavfodmap-foredrag med flinke Julianne Lyngstad:

Så skrekkfilm med venner:

Orientering med papsen:

Ble med en kompis for å skyte leirduer for første gang og endte opp med tidenes blåmerke fra hagla:

Hadde flere kosestunder med verdens beste hund:

Fikk mye sol på kroppen og jobba med brunfargen:

Kokkelerte litt for beboerne på sykehjemmet:

Fikk dilla på salat fra matbutikker når jeg var på farten:

Og ikke minst dilla på cottage cheese, kesam lime/vanilje, blåbær og mandler



Og spiste/drakk mye annet godt:



Trente mye og var i mitt livs beste form:


Og tok... ja, selfies:



Dro på hyttetur i Rjukan med venner:

Koste mer med bestehunden:



Var ute med venner:

Spiste god mat:

Og kokkelerte litt for beboerne på sykehjemmet:

Dukket opp i Sandefjords Blad igjen og uttalte meg om kjøtt-debatten:

 

Jeg fortsatte med løping ute:

Også ble det noen selfies (sjokk...):


 


Ingen kommentarer

ÅRSOPPSUMMERING 2016: DEL 2

 



Ble endelig ferdig med cover-up tattoveringen fra Aliens Tattoo i Tønsberg:

Og tok like så godt enda en tattovering i samme slengen:

Var på koselig taco- og filmkveld med venner:



Dro til Hamar på familiebesøk og bryllupsfeiring:



Var ute og festet med venner:

Siden jeg hadde løpepause pga. løperkne så syklet jeg en del. Her syklet jeg og mamsen Sandefjord - Stokke og tilbake:



Var på café og bytur med beste Marianne:





På jobb testet jeg og Hege forflytningsapparatene for å få et bedre innblikk i pasientenes hverdag:

Tok flere selfies ofc:


Hadde det fint på jobb med fine kollegaer:

Hadde gode matrutiner og handlet sunt:

Skiftet til sommerdekk på bilen og så ikke ut:

Dro en tur til Sverige med Hegemor:

Hadde mange fine kosestunder med verdens beste hund:

Tok enda flere selfies:

Begynte med orientering sammen med papsen:

Festet enda litt mer med venner:


 



Hadde eksamen i grunnmedisin og var offisielt ferdig med årsstudiet:

Enda mer orientering med papsen:

Flere kosestunder med beste hunden:



Dro på kino med venner og så The Conjuring 2 (ser jeg redd ut?):

Grilling med gode venner:

Feiret bursdagen til denne skjønne jenta:



Spiste mye god mat:

Trente mye:

And guess what - tok flere selfies, haha:



 


Ingen kommentarer

ÅRSOPPSUMMERING 2016: DEL 1

 

Året startet med at jeg ble intervjuet av Byavisa Sandefjord angående mat og strenge nyttårsforsetter:

Jeg lagde sunne, gode proteinballer med kun to ingredienser (oppskrift HER):

Var en tur i USA og besøkte en god venninne:



Fylte 25 år:

Jeg begynte også å lage filmer med GoPro og lagde min egen youtube-kanal (den finner du HER):


 

 

Spiste mye god mat og testet ut smoothiebowl:













Kjøpte meg dagbok som jeg lovte meg selv at jeg skulle skrive jevnlig i, men det har sklidd heeeeelt ut (skjerpings, sånt er jo så gøy å lese i når man blir gammal og grå!):



Var på jobbfest med herlige kollegaer:

Drakk vin med min fine venninne Linn:

Faceswappet litt med Hege:



Jobbet en del (og var mye trøtt, haha):





Trente en del:



Og tok en haug med selfies:


Fikk også en liten smak av vårsola (YAY!):

Begynte på min cover-up på Aliens Tattoo i Tønsberg:


 

 



Jeg dukket opp i Sandefjords Blad der jeg fikk uttale meg om priskrigen på smågodt:


 

Var på café med de fine bestejentene:

Jeg var litt ute og festet med venner:

Jeg pugget mye til eksamen i grunnmedisin som jeg skulle ha i juni:

Jeg var veldig uheldig med bilen min (fjærene foran hadde rustet og røket) og måtte punge ut med noen sure tusenlapper:

Cover-up session #2 hos Aliens Tattoo i Tønsberg:



Jeg spiste mer god mat:

Og begynte å bli alvorlig hektet på smoothiebowl:

.. og på bulletproof kaffe:

Jeg løp mye ute i finværet og elsket det:

Men klarte å pådra med løperkne og måtte ta en lang og kjip pause fra løping:

Og tok selvfølgelig flere selfies (ikke spør hva greia med tunga er, I don't know...):

 

Det var del 1, del 2 kommer senere! ♥


Ingen kommentarer
Les mer i arkivet » Oktober 2017 » Mai 2017 » Mars 2017



Denne bloggen skrives av ernæringsrådgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 år, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernæring, helse, mat og trening.

Hun driver også firmaet Kroppens Drivstoff, med mål om å bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer på www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for å legge meg til som venn!

For kontakt:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
@kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits