hits


NOE AV DET BESTE JEG HAR SMAKT

- LAKS MED BYGGRYN OG MANGOSALAT -

Ingredienser til ca. 4 porsjoner:

♥ 4 laksefileter uten skinn og bein

♥ 2 dl. hele byggryn

♥ 1 mango i terninger

♥ 1 avocado i terninger

♥  rdlk i tynne skiver

♥ 1 paprika i sm biter

♥  rd chili, finhakket

♥ 1 neve grovhakket fersk koriander

♥ saften av  sitron

♥ 2 ss. extra virgin olivenolje

♥ 1 ss. soyasaus

♥ 1 ts. kaldslynget honning (f.eks. "Kjartans skogshonning" eller "Kjartans lynghonning", finnes p Meny og Rema1000)

♥ salt og pepper 

Slik gjr du:

Kok byggrynene i vann, gjerne med litt buljong for f smak p den. Kokes i ca. 20-25 min.

Bland mango, avocado, rdlk og paprika i en stor bolle.

Bland chili, sitronsaft, olivenolje, soyasaus og honning (rres ut, tar litt tid) i en mindre skl og hell denne flytende blandingen over mangosalaten. Ha over hakket koriander.

Stek s laksefiletene i en panne med litt smr (stekes p middels hy varme i ca. 3-4 min. p hver side) og krydre med salt og pepper.

 

//   Oppskrift fra Berit Nordstrand


Ingen kommentarer

OPPDATER, OPPDATER, OPPDATER.

Noen ganger fr jeg en skikkelig trang til bare slette alt av sosiale medier. Snapchat, Instagram, Twitter. Kanskje beholde Facebook, men slette det meste av de gamle, kleine bildene jeg har lagt ut gjennom rene. Jeg fler ingen legger ut bilder p face lenger, bortsett fra damer i 50-rene? Som legger ut snne kleine, morsomme bilder. Typ snn:

Eller eventuelt 40 bilder av det nusselige barnebarnet sitt i ulike posisjoner og vinkler.

Anyways - det var ikke poenget mitt.

Poenget mitt er: tenk s befriende? Et liv uten sosiale medier?

Jag etter flgere. Jag etter likes. Jag etter publisere med jevne mellomrom, holde seg relevant, finne det riktige filteret og den riktige caption'en til bildet. Helst noe litt dypt og smart, kanskje litt ironisk og morsomt. Kanskje en linje fra en Lana Del Rey-lt.

Jag etter alltid holde seg oppdatert. Det frste du gjr nr du vkner, og det siste du gjr fr du legger deg. Frst se gjennom alle de nye snap-stories'ene. Scrolle gjennom instagram. S instagram-stories. Og nr du endelig har ftt oppdatert deg p det, s m du sjekke snap p nytt for da har det allerede kommet masse nye stories. Og snn gr no' daga'n. Plutselig s har du sitti der i flere timer uten ha gjort noe som helst vettugt.

Fr du ikke sjekka sosiale medier i lpet av dagen s kjenner du kanskje panikken for ha gtt glipp av noe viktig. Du m sjekke stories'ene fr de forsvinner. De er jo tross alt bare midlertidige. S da ofrer du verdifull tid som du kunne brukt til prate med folk rundt deg. Vre tilstede. Men isteden sitter du med nesa i mobilen, scroller. Til du fr krampe i scrollefingeren.

Er det virkelig snn jeg vil ha det? Det er jo ikke det. Sosiale medier er egentlig bare stress. Men allikevel s fr jeg litt panikk over skulle slette alt ogs. Jeg vil jo ikke g glipp av noe...


Ingen kommentarer

DET SOM PROVOSERER MEG ALLER MEST

Er det n ting som gjr meg rykende forbanna s er det urettferdig behandling av dyr. Det skjrer meg s langt inn i hjerterota nr jeg tenker p dyr som ikke har det godt pga. mennesker. Jeg kan ikke fatte og begripe at noen mennesker kan synke s lavt at de tar sine problemer ut over uskyldige dyr. Det er s lavml at jeg har ikke ord.

P kanalen FEM ble det sendt et program som viste et innblikk i hvordan Mattilsynet jobber med dyrevern-saker i Norge. Det var faktisk ganske jvlig se p, men ekstremt viktig.

Her er det viktigste jeg tok med meg fra programmet:

♥ Har du s lite som en liten mistanke om at noen ikke behandler dyret sitt riktig (f.eks. at nabohunden aldri luftes, eller at den str ute hele vinternatta) - MELD FRA til Mattilsynet. Det er bedre melde fra om n sak for mye, enn n sak for lite! Dyrene er 100% avhengige av at vi som kan snakke, stepper inn og melder fra.

♥ Oppdrettere har en ekstremt viktig jobb med velge hvilke personer som skal f kjpe valpene deres. Her burde det finnes mange strenge regler og krav. Noen er dessverre slik at de kun tenker p salg og penger, og ikke p hvor dyrene ender opp... Userise oppdrettere burde lukes ut og forbys, her trengs det strengere regler og lover p salgsmarkedet!

♥ Folk m tenke seg om, og se alvoret med det eie en hund! Det er s mange som ikke tenker seg godt nok om, og s fort de fr se hvor mye jobb det er (spesielt i starten med valpetida), og hvor lite tid de kanskje har til rdighet, s kvitter de seg med hunden. Bruk og kast. Jeg fatter det ikke. Folk som gir valper i gave til folk.. HALLO? Det er ikke en jvla iPhone eller et lekety som kan slenges i en skuff nr man er lei av det. Det er et liv, et vesen som er 100% avhengig av deg og din omsorg. Jeg blir s provosert. Alle som vurderer skaffe seg en hund (og som ikke har eid hund fr) burde lne en hund "p prve" frst, for se hvordan det virkelig er. Les dere opp og tenk dere GODT om. Kanskje har du nok med jobb, mann og barn? For at en hund skal ha det bra trenger den irettesetting, masse kjrlighet, og ikke minst fysisk og psykisk stimuli. Har du egentlig overskudd og tid til det? Er du sliten etter en lang dag p jobb? Synd for deg, for da m du ut p tur med bikkja di som har ventet p deg i 7-8 timer. Vit hva du gr til fr du kjper.

♥ Det finnes s mange flotte hunder som trenger nye gode hjem! Istedenfor bare sette nye valpeliv til verden, br vi ogs hjelpe til med skaffe nye hjem til hunder som har blitt sviktet av sine opprinnelige eiere. Det finnes s mange fantastiske omplasseringshunder der ute! Flere omplasseringshjem fylles opp, og realiteten er jo at dersom det blir fullt, og hundene ikke blir adoptert s kan de mtte avlives.. Det er helt hjerteskjrende. Snakk om bli sviktet av mennesker. Min neste hund skal bli en omplasseringshund!

Trykk HER for komme til episoden (Dplay.no, gratis).


3 kommentarer

15 DAGER UTEN SUKKER

I hele desember ga jeg rett og slett faen i hva jeg putta i kroppen. Jeg spiste godteri og raske karbohydrater hver eneste dag, og jeg hadde rett og slett gitt opp litt. Jeg forskte fortsatt trene tre ganger i uka, men det ble hardere og hardere fordi jeg ga ikke kroppen god nok nring. Jeg ble s avhengig av sukker at det var s og si det eneste hjernen min tenkte p. Til og med mens jeg sov, i drmmene mine! Haha..

S med det nye ret fikk jeg et skikkelig kick til en ny start! Jeg har sjeldent vrt s motivert som jeg var n. Jeg skulle kutte ut sukker og finne tilbake til det kostholdet som passer meg og min kropp best, fra og med 1.januar. 

Og det har gtt helt supert! Jeg har n vrt 15 dager uten sukker og jeg spiser blodsukkervennlig, nringsrik mat igjen. Og det fles superbra! Mlet mitt er vre sukkerfri i hele januar, men jeg har ogs bestemt meg for at jeg ikke skal bli sint og skuffa hvis jeg ikke skulle klare det. Jeg tror det er lurt ha et litt avslappa forhold til det, og heller ta n dag av gangen (uten bruke det som en unnskyldning til hele tiden skeie ut, selvflgelig). Uansett har jeg klart over to uker, og det er helt sinnsykt bra til vre meg!

Hvordan jeg merker det p kroppen:

- finere hud, med mer gld og farge!

- strre matglede, maten smaker mer og bedre!

- mer positiv til sinns, ikke s negativ og humrsvingende!

- bedre fordyelse, mindre luft!

- mindre stsug (fr fortsatt stsug iblant, men det er overkommelig!)

Det er virkelig ikke lett gripe inn og gjre endringer i livsstilen med mindre man har bestemt seg og er motivert. Det har jeg selv kjent p. Men ingenting er sterkere enn sinnet ditt. Vil du det nok, s klarer du det!


Ingen kommentarer

5 MNEDER SIDEN SIST

Puh. N var det en god stund siden sist.

For vre rlig s har jeg vrt helt tom for inspirasjon. Etter at familiehunden vr gikk bort i mai s var det litt tft for meg, og hverdagen ble litt gr. Ogs jobbet jeg mye i sommer og dagene bare kom og gikk. Men de siste dagene n har jeg faktisk savnet blogge litt!

Det har skjedd litt siden sist. I starten av august hentet jeg min lille nye firbente venn - Luna ♥ Hu har gitt livet mitt s mye glede, og selv nr jeg har en drlig dag s kan jeg ikke annet enn smile nr jeg ser p hu. Hu har p ingen mte kunnet erstatte Junior, men hu har ftt en egen plass inni hjertet, ved siden av hans plass ♥

Luna er en nydelig Staffordshire Bull Terrier p litt over 5 mneder, og hun er fra Emblas Staff i Skien. Hun er modig (men ofte redd for de mest ufarlige ting, som f.eks. en kost), kjempekosete, nysgjerrig, lrevillig, rampete, sta og veldig sosial. Hun har en stor personlighet! Vi har gtt p valpekurs og er n midt i et grunnkurs, og det er kjempemorsomt trene med henne. Hun tar ting s fort! Staff er virkelig en helt fantastisk rase. ♥

Ellers holder jeg p med bli helsefagarbeider, og leser til teorien hjemme for tiden. Teorien tar jeg p nettet hos folkeuniversitetet.no. Det skal bli godt bli ferdig og forhpentlig f en strre fast stilling snart, hvor enn jeg ender opp. Det fr tiden vise :)

Vi snakkes snart (forhpentligvis blir det ikke 5 mnd. til neste gang, haha..)

 


Ingen kommentarer

POTER SETTER DYPE SPOR

Det er som et jvla mareritt som jeg bare vil vkne fra. Det er ikke sant, det er ikke ekte.

Du er jo ikke her lenger. Du var her med meg i gr, men n er jeg her alene.

Det var ikke snn her det skulle g. 

Det er et hull i hjertet mitt. Det er noe som mangler. Det gjr s vondt inni meg, s vondt vre her uten deg.

Du var alt for meg. Min aller beste venn.

Jeg vil bare begrave ansiktet mitt i pelsen din. Kjenne lukten din en gang til. Se inn i de store brune ynene dine. Kysse hodet ditt. Gi deg en stor klem.

Fy faen som jeg savner deg, Junior. Verdens beste hund. Jeg skal aldri glemme deg ♥


 


n kommentar

BLODSUKKERVENNLIG HAVREGRT

// oppskrift fra martehopstad.blogg.no //

Du trenger (1 porsjon):

♥ 1 dl. havregryn

♥ 2 dl. helmelk

♥ 1 egg

♥ 2 ss. cottage cheese

♥ nskelig topping (jeg bruker kanel, sukrin gold og friske br)

Ha havregryn, melk og egg i en kjele og visp sammen mens det koker opp til en tykk grt. S har du i cottage cheese helt til slutt og rrer det godt inn i blandingen. Easy peasy!

Ved bruke helmelk, egg og cottage cheese i havregrten fr mltidet en god dose fett og proteiner (og masse vitaminer og mineraler), som er bedre for blodsukkeret enn om havregrten besto av kun havregryn og vann/skummet melk. Dessuten metter den mye lengre!

Dette har jeg begynt spise fr trening for f mer energi (fra karbohydratene i havregrynet), og jeg merker faktisk forskjell! For noen r siden spiste jeg havregrt til frokost s og si hver dag, men da kun med havregryn og lettmelk. Forskjellen da er at jeg opplevde skikkelig blodsukkerfall etter 1-2 timer, du vet snn at du blir akutt sulten og helt skjelven i kroppen. S det legge til godt med proteiner og fett i havregrten fungerer i hvert fall myyyyye bedre for meg! :-)


Ingen kommentarer

SUNNERE PANNEKAKER



Oppskriften gir ca. 6-8 sm pannekaker:

♥ 2 egg

♥ 1 skvett helmelk

♥ 1,5 ss. mandelmel

♥ 150 g. cottage cheese

♥  ss. fiberhusk

Bland alle ingrediensene og kjr det jevnt med en stavmikser/blender. Blandingen blir fort tykk, s ha i en skvett melk og stek pannekakene fort!

Stek (i smr) p middels hy varme p hver side til de blir gylne og gjennomstekte.



Jeg liker toppe mine med peanttsmr, sukkerfritt blbrsyltety og vaniljekesam! Nammm ♥

//  Oppskriften er hentet fra sunkost.no  //


Ingen kommentarer

N SOMMER BLE TIL 3 OG 1/2 R



Det var sommeren 2013 og jeg sto uten sommerjobb. Jeg husker mamma sa det til meg. Hva med sommerjobb p sykehjemmet da? Hun jobber nemlig som geriatrisk sykepleier p samme sted, et sykehjem for demente.

Jeg hadde egentlig aldri vurdert det, men da jeg ble stende uten andre alternativer s mtte jeg jo bare forske. Jeg pratet med sjefen hennes og fikk lov til jobbe der hele sommeren. Lite visste jeg at det skulle g 3 og  r og at jeg fortsatt jobbet p samme sted.

Aldri har jeg hatt en jobb hvor jeg trives like godt. Kollegaene, beboerne, prrende - det er s mange fine mennesker man er omringet av! Jeg har lrt s mye om mennesker siden jeg begynte der i 2013, og jeg har lrt mye om meg selv. Ikke minst har jeg blitt bedre rustet til takle at et familiemedlem ogs er blitt rammet av demens og har flyttet til et sykehjem.

Mange p min alder sier de aldri kunne hatt en snn jobb. Jeg hadde blitt s trist jeg, jeg hadde ikke takla det. For si det snn, du blir ikke srlig trist av hjelpe andre. For det er den flelsen jeg har hver dag jeg gr fra jobb. I dag har jeg hjulpet mennesker med f en bedre og enklere hverdag. Da snakker vi meningsfylt arbeid. Det er den flelsen nr jeg fr et smil og en klapp p skuldra fra beboerne. Nr jeg fr en god klem og et kompliment av dem. Nr jeg plutselig fr kontakt og et klart yeblikk med de som er veldig demente og lite kontaktbare. Nr jeg holder en bekymret beboer i hnda og han/hun klemmer varsomt til, som si takk for at du er her uten bruke ord. Nr prrende str med trer i ynene og skryter av hvor imponerte de er av oss pleiere og den jobben vi gjr. Nr jeg er litt sliten og kanskje har en drlig dag, og en beboer fr meg til le. 

Mange tror kanskje hverdagen bestr av trke rumper. Lite vet de at en snn jobb bestr av s sinnsykt mye mer enn bare det. Ja, det er en del av jobben - men det er bare en bitteliten, knttliten del av den. Beboerne blir som dine venner, du blir glad i dem og det er klart du nsker gjre alt du kan for at de skal ha det best mulig.

Ikke misforst meg, jobbe p et sykehjem for demente er ingen dans p roser. Til tider er det blytungt, bde psykisk og fysisk. Du kan oppleve f tlmodigheten satt skikkelig p prve, du kan til og med oppleve ekstreme ting som verbale trusler, spytting, sparking, kloring... Men helt rlig s drukner slike episoder i det svre havet av alle gode episoder man opplever. Det er ikke dem, det er sykdommen. Det er viktig se mennesket bak demensen, og forst at sykdommen forandrer menneskers atferd og personlighet. Demens er en helt forjvlig sykdom, men jeg er stolt av jobbe med gjre hverdagen bedre for mennesker som har vrt s uheldige bli rammet av den. ♥


2 kommentarer

HVORFOR M VI RRE P OSS?

 

For voksne anbefales minimum 30 minutter fysisk aktivitet daglig, mens barn br vre i fysisk aktivitet i minimum 60 minutter daglig. Men hvor mange nr egentlig opp til disse anbefalingene?

 

VOKSNE:

Bilde: helsedirektoratet.no

 

BARN:


Bilde: helsedirektoratet.no
 

Gjennomsnittlig er vi alts minst fysisk aktive i aldersgruppen 20-34 r. Pensjonistene er til og med gjennomsnittlig mer aktive enn oss i denne aldersgruppen! Det synes jeg sier sitt.. Her er det mye som kan forbedres!

 

Bilde: strengthandfitnesstips.com

 

FORDELER MED REGELMESSIG FYSISK AKTIVITET:

Hjerte- og karsystemet styrkes og forbedres - dette innebrer kt effektivitet i blodgjennomstrmningen som gir bedre tilfrsel av oksygen og nring til kroppens celler, i tillegg til at hyt blodtrykk kan forebygges/senkes, det drlige LDL-kolesterolet senkes mens det gode HDL-kolesterolet kes og opptaket av oksygen via lungene forbedres!

Skjelett og muskulatur styrkes - gull verdt for bedre holdningen, koordinasjonen og balansen, og ikke minst for forebygge benskjrhet!

Bidrar til vektkontroll - fysisk aktivitet ker kaloriforbrenningen bde under og etter treningskten. Jo hyere intensitet p treningen, jo lengre vil kaloriforbrenningen vare. Pssst! Geriljaintervaller er suuupert for kt forbrenning!

Forebygger diabetes type 2 - fysisk aktivitet forbedres insulinsensitiviteten slik at mindre insulin trengs  utskilles for senke blodsukkeret og kroppen vil kunne takle blodsukkersvigninger bedre. Ved fysisk aktivitet vil glukose dessuten forbrukes som energi, noe som gjr at blodsukkeret senkes.

Viktig for psykisk helse - fysisk aktivitet reduserer stress og kan forebygge/forbedre depresjon.

Reduserer risikoen for kreftutvikling - Ved vre regelmessig fysisk aktiv vil man redusere risikoen for utvikling av krefttyper som prostatakreft (vanligste kreftformen blant menn) og brystkreft (vanligste kreftformen blant kvinner).

Svnkvaliteten bedres - kroppen trenger svn for restitueres, men pass p ikke ta en intensiv treningskt rett fr du skal sove. Da vil det kunne bli vanskelig for kroppen finne roen igjen.

 

Bilde: hellawella.com

 

MINE TIPS FOR KOMME IGANG:

♥ Ikke tenk, bare gjr det - Vi har vel alle opplevd den kjente drstokkmila. Mitt rd er ikke tenke s mye p alle grunnene til droppe treningen i dag, bare hopp i treningsklrne og kom deg ut fr du rekker finne en unnskyldning!

F med deg en venn - Det er lettere droppe treningen hvis du bare har deg selv tenke p. Har du lagd en avtale med en venn s er det strre sjanse for at du fler du m mte opp!

Invester i en aktivitetsmler - Jeg fikk fitbit charge 2 i bursdagsgave og er superglad for det! Den motiverer meg s til g minst 10.000 skritt hver dag, og flere ganger har jeg gtt ut p tur i kulde og storm, selv om jeg egentlig ville holde meg inne, kun for n 10.000 daglige skritt!

♥ Alt er bedre enn ingenting - Det trengs ikke blod, svette og trer for vre i god fysisk aktivitet. G en lang tur, vask bilen for hnd, gjr husarbeid, sykle til jobben... All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet!

♥ Kle deg i fresht treningsty - Jeg vil ikke oppfordre til kjp-og-kast-kulturen, men nytt og fresht treningsty som jeg fler meg fin i har motivert meg utallige ganger! 

Sett deg realistiske ml - Jeg har selv en tendens til bli litt for overivrig nr jeg skal komme igang med treningen etter en pause. Er man motivert s vil man jo gjerne gnne p 100%! Men da er det fort gjort bli skuffet over seg selv nr det ikke lar seg gjennomfre, og motivasjonen daler. Istedenfor sette deg ml om trene 6 ganger i uka eller lpe 1 mil hver dag, tenk heller i litt mindre og mer realistiske baner.

Vr din egen konkurrent - Ikke konkurrer og sammenligne deg selv med andre, selv om hun bloggeren lper 1 mil p 40 min. eller han p instagram har vaskebrettmage og 5% kroppsfett. Sl heller dine egne personlige rekorder og vr din egen motivasjon!

Fokuser p de sunne fordelene med trening - Prv la fokuset ligge p at trening gjr deg gladere, gir deg mer energi, gjr deg sterkere, forbedrer hjertepumpa, blodsirkulasjonen og lungekapasiteten og gir deg bedre selvflelse! Istedenfor kun fokusere p at magen skal bli flatere eller rumpa strammere. Vi br trene for gjre kroppen vr en tjeneste, ikke for overfladiske utseendemessige rsaker. Husk at denne kroppen skal bre deg resten av livet, og den jobber p spreng 24 timer i dgnet for at du skal kunne leve. S vr snill med den!


Ingen kommentarer
Les mer i arkivet April 2018 Februar 2018 Januar 2018



Denne bloggen skrives av ernringsrdgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 r, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernring, helse, mat og trening.

Hun driver ogs firmaet Kroppens Drivstoff, med ml om bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer p www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for legge meg til som venn!

For kontakt:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
@kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no