BASISVARER - MINE FAVORITTER



Et godt hjelpemiddel for spare tid og penger er storhandle n dag i uken. Det for eksempel sette seg ned hver sndag og skrive en handleliste, for s gjre unna storhandelen p mandag. Tenk noe s deilig? Slik slipper man blant annet bruke undige penger p spontankjp som ofte kan forekomme nr man rusler rundt i matbutikken uten ml og mening, og kanskje p tom mage i tillegg....?

Men slik storhandling krever selvflgelig nye planlegging. Jeg synes det hjelper ha et godt utvalg av faste basismatvarer. Matvarer som jeg er glad i spise, som jeg vet er sunne og lite prossesserte, og som kan brukes til mye forskjellig. P den mten kan jeg kombinere de p ulike mter, og jeg vil samtidig kunne kutte ned p kasting av utgtt mat.

Her er noen av mine favoritter!

♥ COTTAGE CHEESE ♥

Cottage cheese er proteinrikt, mettende og sunt. Alene kan det kanskje smake litt kjedelig og trt, men da gjelder det kombinere det godt. Jeg elsker komboen av friske jordbr og cottage cheese! Eller med ntter og kanel. Det er ogs et fint produkt bruke i baking eller blandet i havregrten, for ke proteininnholdet.

♥ FRISKE BR♥

Jeg har aldri vrt srlig glad i frukt, s jeg liker f i meg antioksidanter, vitaminer og mineraler gjennom friske br. Flott for lindre stsuget er det ogs! Gjerne i kombinasjon med litt vaniljekesam / kesam lime, nammmm...

♥ SALAT♥


Det er alltid kjekt ha en pakke grnn salat liggende i kjleskapet! Slik kan man enkelt ha en liten skl med grnt som tilbehr til hvert mltid.

♥ PAPRIKA♥

Paprika er en basisvare som kan kombineres med s og si alt. Sammen med ost p knekkebrdet, som tilbehr til omelett, i salater, i taco og s videre.. Dessuten er de rike p blant annet vitamin C, spesielt de rde!

♥ AGURK♥

Som med paprika, kan ogs agurk brukes til s mangt. Friskt og hydrerende!

♥ HVITLK♥

Hvitlk er ikke bare bra for holde vampyrer unna (eller plagsomme mannfolk p byen via hvitlksnden, for den saks skyld), men ogs for helsen og for smakslkenes nytelse! Et tips jeg har ftt med meg er at man brskvise/sl hvitlksfeddet med knivbladet fr det hakkes godt opp. Dette for f ut mest mulig smak og nringsstoffer. Personlig s ELSKER jeg hvitlk (kjresten min kan bekrefte dette) og bde smaken og lukten den gir til mat. Den er en slager i bde omelett, marinade, kyllingburgere, guacamole og dip. Samt i tusenvis av andre retter!

♥ CHILI♥

Her gjelder egentlig det samme som for hvitlken. Jeg elsker kombinere fersk hvitlk med fersk chili i de fleste retter. Chili er ogs kjempegod i f.eks. tomatsuppe, for spice det opp litt! Det sies at chili kan booste forbrenningen, men dette har jeg absolutt ikke satt meg inn i. Spr du meg s br chili brukes for smakens skyld! Bare husk ikke kl deg i ynene etter du har tatt p den... Det er lurt bruke engangshansker nr du skjrer chili!


♥ LK♥


Rdlk er kjempegodt i for eksempel en tunfisksalat, mens den gule lken blir nydelig nr den stekes i litt smr. Ogs god i supper og sauser!


♥ AVOCADO ♥

Avocado er alltid kjekt ha liggende. Br legges kjlig om du ikke nsker bruke den i den nrmeste fremtiden. Modner fort om den oppbevares i romtemperatur. Fin i salater, som tilbehr til mltid eller i hjemmelaget guacamole (min favorittguacamole er superenkel, du trenger kun 1 avocado, litt rdlk og litt limesaft). Avocado er rik p umettet fett, og metter ats veldig godt. Dessuten er den rik p uendelig mye annet bra, og burde i mine yne klassifiseres somsupermat!

♥ KESAM ♥

Enten det er vanlig kesam, som jeg liker lage dressing / dip av, eller vaniljekesam / kesam lime som smaker nydelig med friske br og eventuelt litt hakket mrk sjokolade (awesome dessert!).

♥ KJTT / FUGL / FISK ♥

Et godt tips er forresten kjpe masse tunfisk p boks, da dette er bde billig og sunt, og det holder seg leeeeenge. Tunfisk er kjempegodt i salater, eller for eksempel i pizzabunn for ke proteininnholdet (se oppskrift HER). Jeg forsker generelt holde et lavt / moderat inntak av kjtt / kylling / oppdrettsfisk, ettersom dyreelskeren i meg sliter litt med samvittigheten. Alikevel kan jeg ikke nekte for at kjtt fra dyr er en av de beste kildene til lettopptakelig protein, og at rdt kjtt er den beste kilden til lettopptakelig jern som s mange av oss fr i seg for lite av. Jeg synes faktisk jeg s kologisk kjttdeig av storfe p en menybutikk i Stokke her om dagen, og det s ikke ut til koste s mye mer enn vanlig, s da ble jeg kjempeglad! Og i sommer har jeg lyst til fiske mye, slik at jeg kan fylle opp fryseren med fisk som har levd et godt liv i friheten!

♥ OST♥


Ost er en SUPER kilde til kalsium, mineralet som er med p styrke benbygningen vr! Et par skiver hvitost dekker faktisk dagsbehovet for dette mineralet. Min favorittost er Norvegia, det kan jeg smspise p hele dagen, nammm..

♥ NTTER ♥


Ntter er en god kilde til umettet fett, og supert som et lite mellommltid man kan ha i vesken. Mine favoritter er mandler og valntter. Valntter inneholder faktisk omega-3, noe mange ikke vet. En liten neve om dagen er bra! Helst usaltede ntter selvflgelig.

♥ SKYR♥


Jeg er egentlig ikke en kjempefan av skyr smaksmessig, men jeg synes det er supert at det finnes et proteinrikt, mettende og sunt alternativ til alle deyoghurtene der ute (i mine yne burde de fleste av de heller kalles desserter med tanke p sukkerinnholdet....) Disse er supre ha nr man er p farten og trenger pfyll av energi. For min del kunne skyr gjerne inneholdt litt naturlig fett, s det kunne mettet enn litt bedre. Men det er jo egentlig bare slenge oppi en neve ntter s er det problemet lst :-)

♥ EGG♥

Jeg har skrevet et eget innlegg om egg tidligere (det kan leses HER). Egg er virkelig en nringsbombe som er proppfull av gunstige nringsstoffer. Jeg elsker egg og spiser minst to egg daglig. Favoritten min for tiden er eggerre, mmm..

♥ MEIERISMR♥


Jeg bruker den usaltede versjonen, ettersom det vanlige meierismret inneholder en del salt. Smret bruker jeg hovedsakelig til steking, da jeg elsker den smaken det gir! Jeg bruker ogs en klatt eller to av det i grnnsaksmos - det gir en nydelig konsistens og en fyldig smak. Dessuten er det rikt p fett og vil derfor vre gunstig for metthetsflelsen og blodsukkeret.



2 kommentarer

Marte Hopstad

01.07.2014 kl.14:46

S fint innlegg! :)

Kroppens Drivstoff

01.07.2014 kl.14:57

Marte Hopstad: Takk, Marte :D

Skriv en ny kommentar



Denne bloggen drives og skrives av ernringsrdgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 r, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernring, helse, mat og trening.

Hun driver ogs firmaet Kroppens Drivstoff, med ml om bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer p www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
@kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits