VITAMIN B1 - TIAMIN

 

♥ KJEMISKE EGENSKAPER ♥

Tiamin er vannløselig - det vil si at overskudd av dette vitaminet ikke vil lagres i kroppen, men isteden skilles ut via urin. Oksygen, varme og nøytral pH ødelegger vitaminet, og rundt 30-70 % av det kan tapes i matlagingsprosessen.

 

♥ FUNKSJONER ♥

Vitaminet er nødvendig for normal forbrenning av karbohydrat, fett og protein. TIamin fungerer nemlig som et koenzym i kroppens energiomsetning, noe som betyr at vitaminet hjelper kroppen med å få ulike prosesser i energiomsetningen til å gå raskt nok. TIamin er også nødvendig for nervesystemet og musklenes funksjon, samt dannelse av røde blodlegemer (sistnevnte er viktig for frakting av oksygen i blodet).

 

♥ HVOR FINNES DET? ♥

Grove kornprodukter, kjøtt (spesielt svin), melk, belgfrukter (erter og bønner) og poteter.

 

♥ VEIEN FRA MAT TIL KROPP ♥

I maten vi spiser er tiamin enten fritt eller bundet til fosfat eller proteiner. Som oftest er det fritt i vegetabilske matvarer, og bundet til fosfat i animalske matvarer (animalske = fra dyr). Dersom tiamin er bundet til fosfat eller protein, frigjøres det under fordøyelsen og absorberes i tynntarmen. Absorpsjonen hemmes av alkohol. I tarm omdannes tiamin til TPP, den aktive formen av tiamin. Dette skjer også i lever, etter at tiaminet fraktes dit via portvenen (blodåre som fører blod og næringsstoffer fra mage, tarm, milt og bukspyttkjertel til lever). I leveren bindes TPP til transportproteiner som fører vitaminet rundt i kroppen. Mesteparten av TPP tas opp i musklene og nervesystemet. Omsetningen er rask, så om man ikke får i seg nok av vitaminet vil mangelsymptomer kunne oppstå etter 1-3 uker ca.

 

♥ ANBEFALT DAGLIG INNTAK ♥

Det anbefalte inntaket avhenger av det totale energiinntaket ditt. Jo mer mat og kalorier du spiser, spesielt om du har et karbohydratrikt kosthold (tiamin er med på å bryte karbohydrat fra mat ned til glukose slik at kroppen kan benytte det som energi), jo mer tiamin trenger du å få i deg.

For å sette det i perspektiv:

Anbefalingene for kvinner (som ikke er gravide eller ammende) tilsvarer ca. 200 g. svinekjøtt.

 

♥ FOR HØYT INNTAK ♥

Et høyt inntak av tiamin er ufarlig, ettersom det vil skilles ut av kroppen via urin.

 

♥ FOR LAVT INNTAK ♥

Symptomer på mangel:

♦ nedsatt appetitt

♦ nedsatt konsentrasjonsevne

♦ økt trøtthet

♦ økt irritabilitet

♦ søvnproblemer

♦ vekttap

♦ apati

♦ depresjon

♦ dårlig hukommelse

Fortsetter det lave inntaket over lengre tid, kan mangelsykdommen «beri-beri» utvikles. Sykdommen gjør størst skade på organene som deltar i karbohydratomsetningen (nervesystemet, hjertet og fordøyelsesorganene). Symptomer på beri-beri er mental forvirring, anoreksi, ataksi (vanskelighet for å samkjøre kroppsbevegelser) og ødemer (opphopning av væske, ser ut som en hevelse.. vanligvis rundt anklene). Det finnes to typer beri-beri: våt og tørr. Våt beri-beri kjennetegnes ved hjertesvikt og ødemer, mens tørr beri-beri ofte gir gradvis avmagring i form av vekt- og muskeltap.

Risikogrupper for mangel er alkoholikere (de har dårlig absorpsjon av tiamin fra mat, samt økt utskillelse av tiamin via urin, dette kan gi varige nerveskader), folk som lider av malabsorpsjon (for eksempel de som har gått med ubehandlet cøliaki som til slutt har ødelagt tarmens absorpsjonsevne), folk som behandles i dialyse over lengre tid (dialyse er en maskin som hjelper kroppen med å fjerne avfallsstoffer fra blodet, dersom man har nyrer som ikke fungerer som de skal), eldre, folk med ensidig kosthold og underernærte.



Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar



Denne bloggen drives og skrives av ernæringsrådgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 år, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernæring, helse, mat og trening.

Hun driver også firmaet Kroppens Drivstoff, med mål om å bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer på www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for å legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
@kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits