KAFFE

HELSEFORDELER

Antioksidanter:

Norge er et av verdens land som har høyest konsum av kaffe. Dette gjør at kaffe blir en svært god kilde til antioksidanter i det norske kostholdet. Antioksidanter styrker bl.a. kroppens immunforsvar og bekjemper sykdom.

Redusert risiko for livsstilssykdommer:

Dette er et felt som krever mer forskning, men det kan se ut til at et moderat inntak av kaffe (dvs. rundt tre til fem kopper daglig) kan være med på å redusere risikoen for bl.a. hjerte- og karsykdom, kreft, diabetes type 2, Alzheimer og slag.

Bedrer din kognitive funksjon:

Kaffe kan i moderate mengder bedre din kognitive funksjon. Blant annet kan det styrke reaksjonsevnen, hukommelsen, konsentrasjonen og oppmerksomheten.

 

VISSTE DU AT..? 

Kaffebønner inneholder fettstoffer som kan øke LDL-kolesterolet («det farlige kolesterolet»). Dersom du drikker filterkaffe, vil disse fettstoffene feste seg til filteret og dermed ikke havne i kaffen som du drikker. Kokekaffe og presskannekaffe inneholder derimot en god del av disse kolesteroløkende fettstoffene. Pulverkaffe inneholder igjen mindre av disse.

 

Hvor mange kopper kaffe drikker du daglig?

 

 

KILDER

♥ Norsk Tidsskrift for Ernæring: 

http://www.ntfe.no/utgaver/17-nr-4-2013/92-kaffe-og-hjertehelse 

♥ Sunn & Frisk: 

http://www.sunnogfrisk.no/?page=5&title=helse&post=175

♥ Landsforeningen for hjerte- og lungesyke: 

http://www.lhl.no/om-lhl/aktuelt/2014/kaffe--godt-for-hjertehelsen/



6 kommentarer

Marte Hopstad

15.07.2014 kl.17:25

Jeg blir bare mer og mer glad i kaffe :) Det er jo faktisk en del helsefordeler med denne drikken. Jeg drikker 1-2 kopper daglig.

Kroppens Drivstoff

15.07.2014 kl.18:13

Marte Hopstad: Helt enig, begynte å drikke svart kaffe i april og nå elsker jeg det! Selv drikker jeg alt fra 1-3 små kopper :)

Benedicte

16.07.2014 kl.19:52

Jeg også syns kaffe er herlig, men her blir det nok en kopp svak kaffe en gang i blant da jeg er velig overfølsom for koffein noe som kjennes fryktelig når jeg heller i meg en pre workout i ny og ned :P

Kroppens Drivstoff

17.07.2014 kl.09:40

Benedicte: Koffeinfølsomhet varierer fra person til person, så skjønner godt at du holder deg til såpass små mengder om det gir en ubehagelig effekt! Ikke noe godt å få hjertebank, kaldsvette, søvnproblemer osv :p

C

29.09.2014 kl.13:33

Hei :)

Vil bare gi deg et tips om kaffe om du ikke vet det fra før.

Mennesker som har angst kan få 10 ganger verre angst av å drikke kaffe.

Det er noe med koffeinen som utløser det. Det er greit å vite hvis noen reagerer :)

Kroppens Drivstoff

14.10.2014 kl.09:02

C: jøss, det visste jeg ikke. Er det noe forskning bak dette? :)

Skriv en ny kommentar



Denne bloggen drives og skrives av ernæringsrådgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 år, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernæring, helse, mat og trening.

Hun driver også firmaet Kroppens Drivstoff, med mål om å bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer på www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for å legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
@kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits