FISKEMIDDAG

Visste dere at det anbefales spise fisk til middag 2-3 ganger i uken, og at minst n av disse fiskemiddagene br vre fet fisk (laks, sild, makrell og lignende)?

Jeg lurer p hvor mange som egentlig nr opp til den anbefalingen, og jeg skal rlig innrmme at jeg selv synes det er vanskelig iblant. Det er jo s mye annet godt man kan ha til middag! Men det er viktig prioritere fiskemiddagene, ettersom fisk er en veldig viktig del av kroppens optimale drivstoff. Dessuten kan jo ogs fiskemiddagene vre ekstremt gode!

Fisk inneholder blant annet mye protein, vitamin D og jod, og fet fisk inneholder i tillegg de viktige fettsyrene omega-3.

♥Omega-3 er noe som kroppen ikke klarer lage selv, og vi er derfor avhengige av f i oss det via mat og kosttilskudd.

♥Protein er kroppens byggestener og bidrar til et stabilt blodsukker.

♥Vitamin D er blant annet viktig for benbygningen og immunforsvaret, og er noe mange nordmenn mangler.

♥Jod er viktig for stoffskiftet.

♥Omega-3 bidrar til sunne blodrer og god hjernefunksjon.

Grsdagens veldig enkle middag - steinbitfilet p en seng av blomklmos!

I gr gjorde jeg det veldig enkelt, og alt jeg trengte var:

♥ 1/3 blomkl

♥ 1 fiskefilet

♥ Usaltet smr

♥ Salt & pepper

Del blomklen i sm buketter, bruk gjerne stilken ogs (bare fjern de grnne bladene). Skyll bukettene og ha de i en kjele med vann. La det koke i ca. 8-10 minutter, bruk en gaffel for kjenne etter nr blomklen begynner bli myk. Stek fiskefileten i en stekepanne imens. Hvor lenge fisken br stekes, avhenger av tykkelsen p fileten. Del gjerne fileten p midten for sjekke at den er gjennomstekt. Husk ikke steke den for lenge, for da blir fisken trr. Da er det heller bedre steke den litt for lite. Krydre med salt og pepper.

Nr blomklen er mr, sil ut vannet. Ha i en klatt med usaltet smr og bruk stavmikseren for f en glatt blanding. Ha gjerne i litt fersk finhakket dill eller lignende, for f litt farge p maten.

Enkelt, kjapt og sunt!



Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar



Denne bloggen drives og skrives av ernringsrdgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 r, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernring, helse, mat og trening.

Hun driver ogs firmaet Kroppens Drivstoff, med ml om bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer p www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
@kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits