FISKEMIDDAG

Visste dere at det anbefales å spise fisk til middag 2-3 ganger i uken, og at minst én av disse fiskemiddagene bør være fet fisk (laks, sild, makrell og lignende)?

Jeg lurer på hvor mange som egentlig når opp til den anbefalingen, og jeg skal ærlig innrømme at jeg selv synes det er vanskelig iblant. Det er jo så mye annet godt man kan ha til middag! Men det er viktig å prioritere fiskemiddagene, ettersom fisk er en veldig viktig del av kroppens optimale drivstoff. Dessuten kan jo også fiskemiddagene være ekstremt gode!

Fisk inneholder blant annet mye protein, vitamin D og jod, og fet fisk inneholder i tillegg de viktige fettsyrene omega-3.

♥ Omega-3 er noe som kroppen ikke klarer å lage selv, og vi er derfor avhengige av å få i oss det via mat og kosttilskudd.

♥ Protein er kroppens byggestener og bidrar til et stabilt blodsukker.

♥ Vitamin D er blant annet viktig for benbygningen og immunforsvaret, og er noe mange nordmenn mangler.

♥ Jod er viktig for stoffskiftet.

♥ Omega-3 bidrar til sunne blodårer og god hjernefunksjon.

Gårsdagens veldig enkle middag - steinbitfilet på en seng av blomkålmos!

I går gjorde jeg det veldig enkelt, og alt jeg trengte var:

♥ 1/3 blomkål

♥ 1 fiskefilet

♥ Usaltet smør

♥ Salt & pepper

Del blomkålen i små buketter, bruk gjerne stilken også (bare fjern de grønne bladene). Skyll bukettene og ha de i en kjele med vann. La det koke i ca. 8-10 minutter, bruk en gaffel for å kjenne etter når blomkålen begynner å bli myk. Stek fiskefileten i en stekepanne imens. Hvor lenge fisken bør stekes, avhenger av tykkelsen på fileten. Del gjerne fileten på midten for å sjekke at den er gjennomstekt. Husk å ikke steke den for lenge, for da blir fisken tørr. Da er det heller bedre å steke den litt for lite. Krydre med salt og pepper.

Når blomkålen er mør, sil ut vannet. Ha i en klatt med usaltet smør og bruk stavmikseren for å få en glatt blanding. Ha gjerne i litt fersk finhakket dill eller lignende, for å få litt farge på maten.

Enkelt, kjapt og sunt!



Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar



Denne bloggen drives og skrives av ernæringsrådgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 år, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernæring, helse, mat og trening.

Hun driver også firmaet Kroppens Drivstoff, med mål om å bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer på www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for å legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
@kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits