DELMÅL

Vi er vel alle stort sett enige om hvilke hovedkomponenter som innebærer i en helsefremmende livsstil og et sunt kosthold. Blant annet:

 mye grønnsaker

 mye fisk

 nok vann

 lite sukker og andre raske karbohydrater

 lag helst mat fra bunnen av

 unngå røyk/snus og store mengder alkohol

 vær fysisk aktiv, helst minst 30 minutter daglig

Dersom man har en livsstil og et kosthold som er litt på avveie, kan det virke veldig krevende og vanskelig å skulle endre på alle disse faktorene samtidig. Det kan føles uoverkommelig, og det er kanskje lett å miste motet og gi opp.

Da er det gull verdt å sette seg små delmål! 

For eksempel kan du si til deg selv at denne uken skal jeg fokusere på å få i meg 1.5 - 2 liter vann! Uken etter kan du kanskje fokusere på å forsøke å tilsette en grønnsak til hvert måltid, for eksempel agurkskiver på pålegget eller en salat ved siden av. Så kan du sette deg et mål om å gå en 30-minutters tur hver dag, eller skaffe deg en skritt-teller og gå 10.000 skritt daglig.

Poenget mitt er at delmål gjør hele prosessen med livsstilsendring enklere og mer motiverende. Det blir ikke et like stort tiltak, nettopp på grunn av at du tar tak i én ting av gangen.  

Hva er ditt delmål for denne uken? Mitt er at jeg skal bli flinkere til å drikke nok vann, for det er noe jeg sliter litt med. Det har en tendens til å gå litt mer i kaffe og iskaffe for tiden ;-)



Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar



Denne bloggen drives og skrives av ernæringsrådgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 år, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernæring, helse, mat og trening.

Hun driver også firmaet Kroppens Drivstoff, med mål om å bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer på www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for å legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
@kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits