SØVNTIPS

Visste du at vi har fem ulike søvnstadier som vi går gjennom hver natt, stadium 1-4 og REM-søvn? Eller at drømmer er vår måte å sortere og bearbeide alle inntrykkene, tankene og opplevelsene vi sitter igjen med etter en lang dag? Vi drømmer i alle de ulike stadiene, men det er drømmene fra REM-søvnen som er ekstra sterke og billedlige, og som vi husker best når vi våkner igjen. Under REM-søvnen er musklene på sitt aller mest avslappede, mens hjerneaktiviteten er veldig lik som den er i våken tilstand.

Søvn er så utrolig viktig for oss. Kroppen restitueres og alle sanseinntrykk vi har gjort oss i løpet av dagen får sunket inn. Men vi skal helst ikke sove for lenge, ei heller sove for kort. Helst bør man få rundt 7-8 timer på øyet, men behovet varierer fra person til person. 

Selv er jeg utrolig avhengig av å få nok søvn. Jeg får skikkelig frynsete nerver når jeg går på underskudd - jeg blir irritabel, gretten, ømfintlig, ukonsentrert og lei av alt. Øynene svir, det klør over hele kroppen og det skal ekstremt lite til før jeg blir skikkelig negativ. Jeg har et skikkelig sovehjerte og det skal mye til for at jeg ikke får sove.

Allikevel er søvn et problem for én av tre voksne. Det er faktisk én av de vanligste helseproblemene blant befolkningen.

Her er noen tips for deg som sliter med å få sove:

Følg klokka - prøv å våkne på morgenen og legge deg om kvelden til nogenlunde faste tider.

Vær ute i dagslys i løpet av dagen - lys og mørke regulerer utskillelse av hormonet melatonin, kroppens søvnhormon.

Unngå å sove på dagtid - men er du veldig på underskudd så kan du unne deg en powernap på maks(!) 20 minutter.

Hold deg unna koffein etter kl. 17 - dette inkluderer kaffe, mange typer te, energidrikker og noen typer brus. Seks timer etter inntak av kaffe vil halvparten av koffeinet fortsatt befinne seg i blodet!

Vær fysisk aktiv - men unngå hardtrening de siste timene før leggetid, da vil man som regel slite med å falle til ro.

Ha et kjølig og mørkt soverom - ikke ligg med tv, nettbrett, mobil eller pc i senga! Lyset vil blokkere utskillelse av søvnhormon.

Prøv å slappe av - sliter du med mange stressende tanker når du skal sove så bør du prøve å lytte til rolig musikk eller laste ned apper på mobilen din med avslapnings- og pusteteknikker. Jeg likte veldig godt mobilapp'en «Headspace»!



2 kommentarer

lisarorvik

24.05.2016 kl.12:13

Kjempefine tips :)

Kroppens Drivstoff

30.05.2016 kl.10:11

lisarorvik: Så bra at det falt i smak! :)

Skriv en ny kommentar



Denne bloggen drives og skrives av ernæringsrådgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 år, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernæring, helse, mat og trening.

Hun driver også firmaet Kroppens Drivstoff, med mål om å bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer på www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for å legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
@kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits