HVILEPULSEN SIER MYE OM FORMEN DIN!

Visste du at hvilepulsen din gir en god indikasjon p hvordan formen din er, og din risiko for utvikling av hjerteinfarkt o.l.?

Jo bedre trent du er, jo lavere vil hvilepulsen kunne ligge. Dette er fordi at hjertets pumpekraft forbedres med fysisk aktivitet, slik at antall hjerteslag per minutt kan reduseres uten at det gr utover effektiviteten av blodpumpingen. Toppidrettsutvere kan faktisk ha en hvilepuls p helt ned mot 30 slag i minuttet! Det er jo helt sinnsykt. 

Iflge en artikkel i Tidsskrift for Den norske legeforening ligger hvilepulsen blant friske voksne vanligvis mellom 50-80 slag per minutt. I den samme artikkelen str det ogs at en hvilepuls p over 100 slag i minuttet gir en kt risiko for utvikling av hjerte- og karsykdom.

Iflge en norsk studie vil hvert tiende ekstra slag i minuttet ke risikoen for dd av hjerteinfarkt med 18% for kvinner under 70 r og 10% for menn under 70 r. En av forskerne bak denne studien mener at dersom man har en hvilepuls over 72 s br man sette i gang med treningen og muligens revurdere nvrende livsstil.

Den beste mten senke hvilepulsen er ved hjelp av regelmessig kondisjonstrening, helst med hy intensitet (som for eksempel lpe intervaller).

Tips for mle hvilepulsen best mulig:

  • Legg pekefinger og langfinger mot halsens pulsre der du kjenner dunkingen kraftigst
  • Ml helst nr du vkner om morgenen og er p ditt mest avslappede (ikke nr du har brvknet av alarm eller lignende, da br du ligge i noen minutter og slappe av fr du mler). Mler du p et annet tidspunkt i lpet av dagen br du legge deg ned og hvile i rundt 5 minutter fr du begynner tellingen.
  • Tell pulsen i 30 sekunder og gange det med 2 (evt. bare tell i 60 sekunder)
  • Ml hvilepulsen flere ganger med noen dagers mellomrom for finne gjennomsnittlig tall, hvilepulsen kan nemlig variere av ulike ytre faktorer


Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar



Denne bloggen drives og skrives av ernringsrdgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 r, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernring, helse, mat og trening.

Hun driver ogs firmaet Kroppens Drivstoff, med ml om bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer p www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
@kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits