NÅR INSPIRASJONEN ER PÅ BÅNN

Vi er alle menneskelige, og vi har alle perioder med manglende inspirasjon og motivasjon. Stort sett hver sommer havner matinspirasjonen min på et veldig lavt nivå. Matlysten blir mindre, jeg er mer mer på farten og jeg holder meg til enkle og lette løsninger (av den sunne typen da, heldigvis). Men det fører til at jeg ofte dropper middagen, som er et viktig måltid med tanke på næringsinnhold og variasjon.

I hele sommer har jeg jobbet, trent, festet, vært sosial og prøvd å få skvist mest mulig ut av hver eneste dag. Nå som ting begynner å roe seg ned så sniker selvføgelig sykdommen seg på - typisk! Men jeg får vel se det som et tegn fra kroppen om at ting må roe seg litt ned fremover og jeg må ta bedre vare på meg selv. Mindre alkohol, stabil søvn, enda bedre og variert kosthold og samme gode treningsmønster.

Nå har jeg satt sammen en 4-ukers middagsplan med sunne og varierte middager og tar utgangspunkt i 3 middager per uke, da det alltid blir litt middagsrester til overs som man kan spise neste dag. Søndag har jeg ikke regnet med for da tenker jeg at jeg spiser rester eller rett og slett dropper middag. Man MÅ tross alt ikke spise middag hver eneste dag i uka. Jeg skal også prøve å gjøre storhandelen hver mandag!








 



Ingen kommentarer

DET ER ALDRI FOR SENT Å STARTE OM IGJEN

Noen ganger går jeg på en skikkelig smell. For eksempel for noen dager siden på vei hjem fra jobb, supersliten og veeeeeldig sulten. Jeg måtte innom butikken for å handle inn litt småtteri, og med mitt lave blodsukker klarte jeg selvfølgelig ikke å styre unna godis-avdelingen. Både is og en litt for stor pose med smågodt fikk gleden av å bli med meg hjem. Long story short - det endte selvfølgelig med at jeg lå i sofaen resten av dagen, utslått av en overveldende kvalme og en ubrukelig slapphet. Jeg angret som vanlig.

Så; dagen derpå. Her kommer det viktige veiskillet. Skal du klandre deg selv, gi opp og fortsette i samme spor eller skal du bruke smellen som motivasjon til å kicke litt ekstra ass i dag, spise litt ekstra sunt og røre litt ekstra på kroppen? For det er det som er så fantastisk med kropp og helse - hver dag er en ny mulighet til å være ditt beste jeg. 


Det er ikke noe galt i å gå på en smell i ny og ne, det skjer oss alle. Og det skal man heller ikke ha dårlig samvittighet for. Så istedenfor å banke opp deg selv for det som allerede har skjedd - bruk det heller som en kickstart for dagen derpå!



4 kommentarer

MITT KJØLESKAP

En gyllen regel som funker for meg er «har du det ikke i huset, blir det heller ikke spist». Hadde jeg hatt usunne ting liggende i skapene her, ville jeg gomlet hele tiden. Jepp, ikke den sterkeste viljestyrken her med andre ord! Derfor fungerer det best for meg å fylle kjøkken- og kjøleskap med sunnere matvarer. Får jeg da lyst på noe når kvelden kommer, er det alltid et tiltak å skulle dra på butikken for å kun kjøpe akkurat det. Da ender det med at jeg lager sunnere varianter av det jeg har liggende isteden. 

Akkurat nå ser kjøleskapet mitt slik ut:

Vin (hehee), hjemmelaget jordbærsyltetøy, ferske jordbær, kesam, hvitost, babybel, cottage cheese, Go' Morgen zero (10-kroners marked på Ica!), Yoplait dobbel 0% yoghurt med vanilje- og kirsebærsmak, tunfisk, grillet kylling, salat, agurk, rødløk, gulrøtter, alfalfaspirer og paprika.

Mais, grønn pesto (nam!), egg, kokosvann, sukkerfri ketchup, Molkosan melkesyrebakterier, Zeroh ananas, sukkerfri Biola og Cultura naturell.

Nå er frokosten i magen, bikinien på og jeg skal straks ut og nyte fridagen i sola med to fine venninner. Ha en finfin fredag! ♥



Ingen kommentarer

TRENINGSLYST

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har mine perioder hvor alt annet enn trening frister. I går var en sånn periode. Jeg gikk gjennom de faste unnskyldningene i hodet;

«fuck it, jeg tar det i morra isteden»

«jeg er litt for mett så jeg burde nok vente noen timer til så jeg ikke får hold»

«jeg er jo egentlig fornøyd med vekta og kroppen, så trokke jeg gidder i dag»

Men så glemte jeg jo den aller viktigste grunnen til at jeg trener - nemlig energi, selvfølelse og velvære. For jeg kjente jeg var litt irritert og slapp. Og den beste kuren for det er SVETTE, PUSTING OG PESING! 

En setning som virkelig har satt seg i hodet mitt fra mange år tilbake, er: ikke tenk, bare gjør det. Ikke tenk «åh, skal jeg orke?» bare dra på deg treningstøyet og GJØR DET. Du kommer aldri til å angre på en treningsøkt når du er ferdig.

En annen ting som hjelper på motivasjonen min er å spille denne sangen på full guffe mens jeg løper på mølla. Fy fader så deilig!


Følelsen du får resten av dagen er så verdt slitet!



Ingen kommentarer

INSPIRE VOL.3

- Warning: this will make you hungry -






















































//   weheartit.com



Ingen kommentarer

MEET MY HERO

Okei, kanskje «hero» er å dra den litt langt, men jeg liker denne dama og det hun står for altså! Berit Nordstrand er overlege, seksbarnsmor og en selverklært livsnyter. Hun har den evnen til å fortelle om ernæring, mat og helse på en sånn folkelig, forståelig og fin måte, i motsetning til så mange andre som snakker om samme tema. Og det tror jeg er utrolig viktig.

Greit, alle disse selvutnevnte kostholdsekspertene kan debattere (les: krangle) i vei i det offentlige om hva mettet fett gjør på mikronivå i kroppen, men hva med mannen i gata, Ola og Kari Nordmann, som sitter og klør seg i huet og føler seg mer forvirret og hjelpesløs enn fisk på land?

Det er nettopp derfor vi trenger flere som Berit Nordstrand. Flere som kan inspirere, motivere og utdanne Norges befolkning via lettforståelige metaforer og smarte hverdagstips. Og altså - noe gjør den dama riktig når hun er seksbarnsmor og ser ut som hun gjør! Am I right or am I right?

Du kan se et fantastisk foredrag av helten min helt gratis på NRK sine nettsider HER.



Ingen kommentarer

INSPIRE VOL.2

Nytt år, nye muligheter!

Så hva passer vel bedre enn litt frisk inspirasjon på matfronten?







































//   weheartit.com



2 kommentarer

INSPIRE

































//   weheartit.com



Ingen kommentarer
Les mer i arkivet » Januar 2017 » August 2016 » Juli 2016



Denne bloggen drives og skrives av ernæringsrådgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 år, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernæring, helse, mat og trening.

Hun driver også firmaet Kroppens Drivstoff, med mål om å bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer på www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for å legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
@stinelihovd



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits