MEET MY HERO

Okei, kanskje «hero» er å dra den litt langt, men jeg liker denne dama og det hun står for altså! Berit Nordstrand er overlege, seksbarnsmor og en selverklært livsnyter. Hun har den evnen til å fortelle om ernæring, mat og helse på en sånn folkelig, forståelig og fin måte, i motsetning til så mange andre som snakker om samme tema. Og det tror jeg er utrolig viktig.

Greit, alle disse selvutnevnte kostholdsekspertene kan debattere (les: krangle) i vei i det offentlige om hva mettet fett gjør på mikronivå i kroppen, men hva med mannen i gata, Ola og Kari Nordmann, som sitter og klør seg i huet og føler seg mer forvirret og hjelpesløs enn fisk på land?

Det er nettopp derfor vi trenger flere som Berit Nordstrand. Flere som kan inspirere, motivere og utdanne Norges befolkning via lettforståelige metaforer og smarte hverdagstips. Og altså - noe gjør den dama riktig når hun er seksbarnsmor og ser ut som hun gjør! Am I right or am I right?

Du kan se et fantastisk foredrag av helten min helt gratis på NRK sine nettsider HER.



Ingen kommentarer

CRAVINGS.


Vi opplever alle et søtsug innimellom. Noen oftere enn andre, og noen sterkere enn andre. Jeg opplever ofte at jeg blir fysen på noe godt, spesielt hvis jeg har spist et måltid med mye karbohydrater, ettersom jeg ikke fungerer godt med et kosthold bestående av mye karbo.

Da gjelder det å finne sunnere løsninger for å kurere dette søtsuget! Man kan selvfølgelig også velge å overse det og stå i mot, men jeg synes det er viktig å kunne kose seg med noe i blant. Mat skal jo være litt kos, uten at det skal være kos som også gjør kroppene våre ulykkelige og syke.

For to dager siden delte jeg en oppskrift på hjemmelaget syltetøy her på bloggen, og det har jeg brukt i denne kveldskosen også, bare at det er bringebær istedenfor jordbær. Den består av litt gresk yoghurt (stort beger av merket Lindahl's, de har mye protein og lite sukker), cultura naturell, 85 % mørk sjokolade (DENNE) og en dæsj hjemmelaget bringebærsyltetøy. Helt sykt godt, og tilfredsstiller søtsuget til de grader. Rikt på proteiner, gode melkesyrebakterier og antioksidanter.

Cultura naturell er ikke tilsatt sukker, i motsetning til cultura med smak. Dessuten er den økologisk! Cultura naturell inneholder massevis av melkesyrebakterier, som er superbra for en glad og sunn kropp, og veldig bra for et sunt mage- og tarmsystem. Melkesyrebakteriene gjør det lettere for laktosen å brytes ned i tarmen, derfor kan faktisk mange laktoseintolerante tåle visse mengder av syrnede melkeprodukter. Cultura bidrar blant annet med kalsium, proteiner, riboflavin (vitamin B2), vitamin B12 og jod.

Cultura kan for eksempel brukes i smoothie eller i en skål med litt hjemmelaget müsli / granola. Godt og sunt!



2 kommentarer

SUNDAY SNACK

Perfekt søndagssnack! Sunne, proteinrike vafler (oppskrift HER) toppet med hjemmelaget syltetøy med kjempelite sukker. Disse vaflene metter godt og lenge! Kjempefine å for eksempel ha med seg i matboksen til en lang dag på jobb eller skole.

Det er så utrolig enkelt å lage sitt eget syltetøy. Det er noe alle burde gjøre, i hvert fall i blant. Da har man full kontroll på innholdet, og det smaker kjempegodt! Visste dere for eksempel at noen av syltetøyene i butikkene inneholder kun 40 % bær? Da kan man jo begynne å lure på hva det er som utgjør de resterende 60 % ... Eller at på ingredienslisten til noen syltetøy så står sukker oppført først, til og med før bær? (Ingredienser oppgis jo i rekkefølge etter hva produktet inneholder mest av). Skremmende. Og totalt unødvendig.

Denne gangen lagde jeg mitt eget jordbærsyltetøy, men man kan gjerne lage av andre bær/frukter, og gjerne kombinere ulike slag sammen.

HVA TRENGER JEG?

Jeg brukte to pakker av 400 g. fryste jordbær, altså 800 g. fryste bær til sammen. Til dette brukte jeg 25 g. sukker. Du kan bruke den søtningen du selv ønsker, enten det er sukker, honning, sukrin, stevia - whatever. Men smak deg frem og tilsett litt og litt. Det kan overraske deg hvor lite søtning du faktisk trenger for å få et smakfult syltetøy :-)

HVA GJØR JEG?

Det første du må gjøre er å legge de fryste bærene på kjøkkenbenken til tining. Der kan de gjerne ligge i flere timer, slik at de smelter og gir fra seg væske.

Hell bærene i en kjele og varm forsiktig opp, slik at bærene gir fra seg mer væske. Mos med en gaffel eller lignende til du får ønsket konsistens. Vil du ha en helt glatt og klumpfri røre, kan du bruke stavmikser.

Oppbevares i kjøleskapet, i en lufttett boks eller et lufttett glass :-)

Så godt, så enkelt!



2 kommentarer

LINSESUPPE

Dagens moderne gjennomsnittlige kosthold består i stor grad av kjøtt, og det spises av mange nesten til hvert måltid. Det lønner seg å ha en eller flere vegetariske dager i uken, både helsemessig, miljømessig og med tanke på dyrenes beste. Linsesuppe er en super vegetarisk rett, stappfull av grønnsaker og næring. Linser er kjempebillig, og fulle av blant annet protein og fiber. Protein og fiber er viktig for et stabilt blodsukker, lang metthetsfølelse og god tarmhelse - for å nevne noe. 

Mange opplever å få mye gass i mage og tarm etter å ha spist linser, bønner eller erter. Dette er på grunn av det høye fiberinnholdet i disse matvarene. Dersom du implementerer disse i kostholdet ditt og inntar de regelmessig, vil kroppen bli vant til fibermengden og gassdannelsen vil minke.

Denne varme og smakfulle suppen er helt perfekt nå som det er kjølig og guffent ute ♥ Må prøves!

DETTE TRENGER DU

♥ 1 pakke hermetiske linser (jeg pleier å bruke økologiske linser av merket «GoGreen»)

♥ 2 løk

♥ ½ rød chili

♥ 3 hvitløksfedd

♥ 3 ss. smør

♥ 1 revet gulrot

♥ 1 boks hermetiske hakkede tomater (helst økologiske, koster ikke mye mer!)

♥ 1 ts. grønnsaksbuljong (økologisk pulver fås kjøpt i helsekost eller i matbutikker med godt utvalg, jeg bruker av merket «Naturata»)

♥ krydder av eget ønske, f.eks. 1 ts. paprikapulver og 1 ts. spisskummin. Salt trengs ikke, ettersom buljong inneholder nok av det.

 

FREMGANGSMÅTE

Finhakk løk, hvitløk og chili og la det surre i en kjele med smør, til det blir mykt og gyllent. Ha så i revet gulrot og la det surre litt til. Så tilsettes tomatene, buljongen og krydderet. Hermetiske linser er ferdigkokte, så de trengs kun å skylles under rennende vann før de tilsettes helt til slutt. Tilsett vann til du får ønsket konsistens og la det koke 1-2 minutter.

Server gjerne med en dæsj tyrkisk eller gresk yoghurt. 



2 kommentarer

INSPIRE VOL.2

Nytt år, nye muligheter!

Så hva passer vel bedre enn litt frisk inspirasjon på matfronten?







































//   weheartit.com



2 kommentarer
Les mer i arkivet » Januar 2017 » August 2016 » Juli 2016



Denne bloggen drives og skrives av ernæringsrådgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 år, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernæring, helse, mat og trening.

Hun driver også firmaet Kroppens Drivstoff, med mål om å bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer på www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for å legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits