KIKERTWRAP

Alt du trenger er;

♥ kikertmel 

♥ vann 

♥ olje 

Bland like deler kikertmel og vann, for eksempel 2 dl. vann og 2 dl. kikertmel. Ha i en god dæsj olje. Bland godt, og la stå i kjøleskap i minst 2-3 timer. Jeg pleier å lage røren på kvelden og la den stå over natten. Lag gjerne en god del røre når du først er i gang, så blir det enklere å lage en pannekake eller to i full fart om man plutselig skulle bli sulten ;-)

Stek i smør / olje i en stekepanne på svak til middels varme, til de er gjennomstekte. Fyll med det du ønsker. Jeg elsker å fylle de med kalkunpålegg, ost og grønnsaker. Nam! Disse er forresten supre å ha med seg i lunsjboksen.

Dette kan brukes som både wrap, pizzabunn, tacolefse, pannekake og whatever else. Det fine med kikertmel kontra vanlig hvetemel er at kikertmel inneholder mye mer næring (blant annet mer protein og fiber), det holder deg mett lengre og det gir en lavere og mer jevn blodsukkerstigning.

Kikertmel kan kjøpes til en veldig billig penge i innvandrerbutikker, og står ofte under navnet «gram flour».



2 kommentarer

EGG = SUPERMAT


Dere har kanskje hørt snakk om supermat? Sære og eksotiske planter og frø som visstnok skal gjøre underverker for det meste, til skikkelig stive priser? Vel, i mine øyne trenger ikke supermat være verken dyrt eller vanskelig å få tak i. Supermat finnes jo egentlig overalt rundt oss. I de rene, uprosseserte matvarene. Et godt eksempel er egg.

Egg inneholder så utrolig mye næring. Blant annet inneholder de mye protein, vitamin A, vitamin B, vitamin D, vitamin E, vitamin K, jern, kalsium, kalium, magnesium, sink, selen og fosfor. Det er kanskje ikke så rart at det er så næringstett, ettersom at innholdet i egget bokstavelig talt kan gi opphav til et kyllingliv. Men slapp av, du spiser ikke kyllingfostere selv om du spiser egg. For at et befruktet egg skal kunne utvikle seg til å faktisk bli en kylling, kreves det varme fra høna, altså ruging. Eggene vi spiser er innsamlet før dette rekker å skje.




Egg er med andre ord supermat til en billig penge. Jeg anbefaler alikevel å legge i noen ekstra kroner og kjøpe økologiske egg, med tanke på dyrevelferd. Ikke la dere lure av at pakninger sier «frittgående høns». Da er det fort gjort å se for seg et idyllisk bilde i hodet hvor hønene koser seg ute i timesvis hver dag. Det er dessverre ikke slik det er i realiteten. Frittgånde høns går som regel kun fritt inne, og ved frittgående drift er det lov å ha 9 høns per kvadratmeter. Ved økologisk drift er det ikke lov med mer enn 6 høns per kvadratmeter, og de har blant annet krav på utendørs luftegård, i tillegg til flere fordeler som gjør driften så dyrevennlig og naturlig som mulig for hønene. Så velg økologisk!


Personlig elsker jeg egg, og spiser minst to egg daglig. I fjor sommer var jeg obsessed med kokt egg, deretter gikk det over til omelett og nå er jeg inne i en skikkelig eggerøre-periode. Haha, eggfreak sa du? I love it!

Hvor mange egg spiser du gjennomsnittlig hver dag?



6 kommentarer

SLUTT Å KASTE



Visste du at nordmenn gjennomsnittlig kaster hver fjerde handlepose med mat som kjøpes? Totalt rundt 300.000 tonn spiselig mat i året?

Jeg får helt vondt inni meg. Selv kaster jeg aldri mat, med mindre jeg ser / lukter / smaker at den har blitt dårlig. Jeg hater følelsen av å kaste mat. Det er så unødvendig sløsing av både penger og naturressurser. Tenk å kaste kjøtt for eksempel - et dyr har faktisk dødd for at vi skal få kjøtt på bordet, og så havner det i søpla? Nei, fysj. Jeg blir så matt.

Kanskje har mange rett og slett mistet respekten for mat? Mat er blitt så tilgjengelig og billig, i motsetning til slik det var i gamledager. Yngre generasjoner kaster nemlig mer mat enn den eldre generasjonen.

Jeg tror nøkkelen til suksess er planlegging. Planlegg måltidene dine og planlegg innkjøpene dine. Slik blir det enklere å bruke opp maten før den blir dårlig. Og apropos dårlig - jeg tror alt for mange tar datomerkingen for seriøst. En melk merket «best før 20.05.14» vil ikke automatisk bli sur dagen etter. LUKT på varene, SE på varene, SMAK på varene. Verre er det ikke. 

 

Noen tips for å unngå sløs:

♥ bruk sansene i stedet for best-før-datoen.

♥ PLANLEGG! Skriv handleliste på mobilen for eksempel. Unngå spontankjøp.

♥ lager du for store porsjoner - ikke kast restene men spis de i løpet av de neste dagene!

♥ har du matvarer som snart blir dårlige, uten mulighet for å bruke det opp i løpet av de neste dagene - legg det i fryseren! For eksempel bananer som begynner å bli brune, frys de ned og putt de i en smoothie en dag.

♥ bruk rester på nye måter - for eksempel grønnsaksrester i omelett, sur melk i vafler, diverse rester i pytt-i-panne, ris eller pasta i salater, og lignende. Vær kreativ!

 

Jeg håper mange setter seg et mål om å kaste minst mulig mat. Det er både bra for miljøet og lommeboka!

 


PS! Flere gode tips finnes på matvett.no!



4 kommentarer

BAKTERIER

Tenker du over hvor lett bakterier egentlig spres?

Visste du for eksempel at 1 av 6 har farlige tarmbakterier på mobiltelefonen sin? Kanskje ikke så dumt å tørke over både mobil og datatastatur med litt antibac innimellom?



Ingen kommentarer

WORDS OF WISDOM



Ingen kommentarer

SOMMERLIG SALAT


Ingenting er som en frisk salat på sommeren. Så godt, enkelt, lett og sunt. Dessuten kan en jo variere innholdet i det uendelige, så de som tror at salat kun består av «gress» - think again!

Denne salaten lagde jeg av grillet hel kylling, avocado, salat, litt ost, revet gulrot og selleri. I tillegg skviste jeg litt lime over det hele, og tilsatte en dæsj olivenolje. Olivenoljen og avocadoen er rike på fett og vil derfor gjøre at salaten faktisk metter en god stund. Limejuicen er med på å forsinke misfarging av grønnsakene (sitron kan også brukes) og gir dessuten en superfrisk smak til salaten.

Andre gode alternativer til kylling kan være for eksempel tunfisk (tunfisk på boks er super studentmat - koster jo ingenting, men er kjempesunt!) eller andre fiskeslag.

Et godt tips er å lage mye om gangen slik at det er lett tilgjengelig i kjøleskapet. På den måten vil det bli enklere å innta grønnsaker til hvert måltid. Og kjempelett å bare slenge litt oppi en matboks for å ha med på skole / jobb.

For å unngå at salaten blir misfarget / vassen kan du prøve følgende;

♥ etter du har skylt salaten, legg den på papir / håndkle slik at vannet får rent av

♥ under oppbevaring, ikke la salaten ligge i klem - ha den gjerne i en plastpose med mye luft

♥ om salaten allerede er blitt litt slapp, legg den i en bolle med kaldt vann og isbiter, og la ligge i et par minutter



4 kommentarer

IHERB

For litt siden bestilte jeg noen atkins-barer fra iherb.com, og jeg må si at min favoritt er denne. Cookies 'n' cream, holy moly. Atkins-barer inneholder mer fiber og protein enn vanlige sjokolader, og dessuten er de sukkerfrie (de inneholder kunstige søtningsstoffer, hovedsakelig maltitol og sukralose). 

Disse godsakene kan bestilles fra iherb HER. Skriv inn kupongkoden LIH077 i bestillingen og du får 5 eller 10 dollar i avslag (avhenger av hvor mye du bestiller for).



Én kommentar
Les mer i arkivet » Januar 2017 » August 2016 » Juli 2016



Denne bloggen drives og skrives av ernæringsrådgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 år, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernæring, helse, mat og trening.

Hun driver også firmaet Kroppens Drivstoff, med mål om å bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer på www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for å legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits