KIKERTWRAP

Alt du trenger er;

♥ kikertmel

♥ vann

♥ olje

Bland like deler kikertmel og vann, for eksempel 2 dl. vann og 2 dl. kikertmel. Ha i en god dsj olje. Bland godt, og la st i kjleskap i minst 2-3 timer. Jeg pleier lage rren p kvelden og la den st over natten. Lag gjerne en god del rre nr du frst er i gang, s blir det enklere lage en pannekake eller to i full fart om man plutselig skulle bli sulten ;-)

Stek i smr / olje i en stekepanne p svak til middels varme, til de er gjennomstekte. Fyll med det du nsker. Jeg elsker fylle de med kalkunplegg, ost og grnnsaker. Nam! Disse er forresten supre ha med seg i lunsjboksen.

Dette kan brukes som bde wrap, pizzabunn, tacolefse, pannekake og whatever else. Det fine med kikertmel kontra vanlig hvetemel er at kikertmel inneholder mye mer nring (blant annet mer protein og fiber), det holder deg mett lengre og det gir en lavere og mer jevn blodsukkerstigning.

Kikertmel kan kjpes til en veldig billig penge i innvandrerbutikker, og str ofte under navnet gram flour.



2 kommentarer

EGG = SUPERMAT


Dere har kanskje hrt snakk om supermat? Sre og eksotiske planter og fr som visstnok skal gjre underverker for det meste, til skikkelig stive priser? Vel, i mine yne trenger ikke supermat vre verken dyrt eller vanskelig f tak i. Supermat finnes jo egentlig overalt rundt oss. I de rene, uprosseserte matvarene. Et godt eksempel eregg.

Egg inneholder s utrolig mye nring. Blant annet inneholder de mye protein, vitamin A, vitamin B, vitamin D, vitamin E, vitamin K, jern, kalsium, kalium, magnesium, sink, selen og fosfor. Det er kanskje ikke s rart at det er s nringstett, ettersom at innholdet i egget bokstavelig talt kan gi opphav til et kyllingliv. Men slapp av, du spiser ikke kyllingfostere selv om du spiser egg. For at et befruktet egg skal kunne utvikle seg til faktisk bli en kylling, kreves det varme fra hna, alts ruging. Eggene vi spiser er innsamlet fr dette rekker skje.




Egg er med andre ord supermat til en billig penge. Jeg anbefaler alikevel legge i noen ekstra kroner og kjpe kologiske egg, med tanke p dyrevelferd. Ikke la dere lure av at pakninger sier frittgende hns. Da er det fort gjort se for seg et idyllisk bilde i hodet hvor hnene koser seg ute i timesvis hver dag. Det er dessverre ikke slik det er i realiteten. Frittgnde hns gr som regel kun fritt inne, og ved frittgende drift er det lov ha 9 hns per kvadratmeter. Ved kologisk drift er det ikke lov med mer enn 6 hns per kvadratmeter, og de har blant annet krav p utendrs luftegrd, i tillegg til flere fordeler som gjr driften s dyrevennlig og naturlig som mulig for hnene. S velg kologisk!


Personlig elsker jeg egg, og spiser minst to egg daglig. I fjor sommer var jeg obsessed med kokt egg, deretter gikk det over til omelett og n er jeg inne i en skikkelig eggerre-periode. Haha, eggfreak sa du? I love it!

Hvor mange egg spiser du gjennomsnittlig hver dag?



6 kommentarer

SLUTT KASTE



Visste du at nordmenn gjennomsnittlig kaster hver fjerde handlepose med mat som kjpes? Totalt rundt 300.000 tonn spiselig mat i ret?

Jeg fr helt vondt inni meg. Selv kaster jeg aldri mat, med mindre jeg ser / lukter / smaker at den har blitt drlig. Jeg hater flelsen av kaste mat. Det er s undvendig slsing av bde penger og naturressurser. Tenk kaste kjtt for eksempel - et dyr har faktisk ddd for at vi skal f kjtt p bordet, og s havner det i spla? Nei, fysj. Jeg blir s matt.

Kanskje har mange rett og slett mistet respekten for mat? Mat er blitt s tilgjengelig og billig, i motsetning til slik det var i gamledager. Yngre generasjoner kaster nemlig mer mat enn den eldre generasjonen.

Jeg tror nkkelen til suksess er planlegging. Planlegg mltidene dine og planlegg innkjpene dine. Slik blir det enklere bruke opp maten fr den blir drlig. Og apropos drlig - jeg tror alt for mange tar datomerkingen for serist. En melk merket best fr 20.05.14 vil ikke automatisk bli sur dagen etter.LUKT p varene, SE p varene, SMAK p varene. Verre er det ikke.

Noen tips for unng sls:

♥ bruk sansene i stedet for best-fr-datoen.

♥ PLANLEGG! Skriv handleliste p mobilen for eksempel. Unng spontankjp.

♥lager du for store porsjoner - ikke kast restene men spis de i lpet av de neste dagene!

♥ har du matvarer som snart blir drlige, uten mulighet for bruke det opp i lpet av de neste dagene - legg det i fryseren! For eksempel bananer som begynner bli brune, frys de ned og putt de i en smoothie en dag.

♥ bruk rester p nye mter - for eksempel grnnsaksrester i omelett, sur melk i vafler, diverse rester i pytt-i-panne, ris eller pasta i salater, og lignende. Vr kreativ!

Jeg hper mange setter seg et ml om kaste minst mulig mat. Det er bde bra for miljet og lommeboka!


PS! Flere gode tips finnes p matvett.no!



4 kommentarer

BAKTERIER

Tenker du over hvor lett bakterier egentlig spres?

Visste du for eksempel at 1 av 6 har farlige tarmbakterier p mobiltelefonen sin? Kanskje ikke s dumt trke over bde mobil og datatastatur med litt antibac innimellom?



Ingen kommentarer

WORDS OF WISDOM



Ingen kommentarer

SOMMERLIG SALAT


Ingenting er som en frisk salat p sommeren. S godt, enkelt, lett og sunt. Dessuten kan en jo variere innholdet i det uendelige, s de som tror at salat kun bestr avgress - think again!

Denne salaten lagde jeg av grillet hel kylling, avocado, salat, litt ost, revet gulrot og selleri. I tillegg skviste jeg litt lime over det hele, og tilsatte en dsj olivenolje. Olivenoljen og avocadoen er rike p fett og vil derfor gjre at salaten faktisk metter en god stund. Limejuicen er med p forsinke misfarging av grnnsakene (sitron kan ogs brukes) og gir dessuten en superfrisk smak til salaten.

Andre gode alternativer til kylling kan vre for eksempel tunfisk (tunfisk p boks er super studentmat - koster jo ingenting, men er kjempesunt!) eller andre fiskeslag.

Et godt tips er lage mye om gangen slik at det er lett tilgjengelig i kjleskapet. P den mten vil det bli enklere innta grnnsaker til hvert mltid. Og kjempelett bare slenge litt oppi en matboks for ha med p skole / jobb.

For unng at salaten blir misfarget / vassen kan du prve flgende;

♥ etter du har skylt salaten, legg den p papir / hndkle slik at vannet fr rent av

♥ under oppbevaring, ikke la salaten ligge i klem - ha den gjerne i en plastpose med mye luft

♥ om salaten allerede er blitt litt slapp, legg den i en bolle med kaldt vann og isbiter, og la ligge i et par minutter



4 kommentarer

IHERB

For litt siden bestilte jeg noen atkins-barer fra iherb.com, og jeg m si at min favoritt er denne. Cookies 'n' cream, holy moly. Atkins-barer inneholder mer fiber og protein enn vanlige sjokolader, og dessuten er de sukkerfrie (de inneholder kunstige stningsstoffer, hovedsakelig maltitol og sukralose).

Disse godsakene kan bestilles fra iherb HER. Skriv inn kupongkoden LIH077 i bestillingen og du fr 5 eller 10 dollar i avslag (avhenger av hvor mye du bestiller for).



n kommentar
Les mer i arkivet Januar 2017 August 2016 Juli 2016



Denne bloggen drives og skrives av ernringsrdgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 r, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernring, helse, mat og trening.

Hun driver ogs firmaet Kroppens Drivstoff, med ml om bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer p www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits