FUNFACTS OM KROPPEN

Det er ingen hemmelig at jeg er litt (veldig!) over gjennomsnittlig fascinert av kroppen og dens fantastiske egenskaper. Det er s mye som gr p autopilot i kroppen, ting den gjr helt av seg selv, dag inn og dag ut. Men hvorfor? Hvorfor blunker vi? Hvorfor grter vi av skjre lk? Hvorfor fr vi egentlig hodepine? Hvorfor fr vi hjertebank og sommerfugler i magen nr vi er forelska? Hvorfor fr vi gsehud? Dette er ting jeg elsker utforske og grave i, og n tenkte jeg dele litt funfacts om den awesome kroppen vr!

Hvorfor lukkes ynene nr vi nyser? Det er faktisk en forsvarsmekanisme fra kroppen for forhindre at snrr og nesebakterier skal havne i ynene dine og forrsake infeksjon.

Hvorfor raper vi? For slippe ut gass som finnes i magen, som enten har oppsttt p grunn av noe du har inntatt (f.eks. kullsyreholdig drikke) eller fordi du har svelget luft. Rapelyden kommer av vibrasjoner i magemunnen, alts forbindelsen mellom spiserr og magesekk.

Hvorfor vokser fingerneglene vre raskere enn tneglene? Jo lengre det ytre leddet ved neglen er, jo raskere vil neglen vokse. Men andre faktorer som ernring, soleksponering, aktivitet og blodtilfrsel spiller ogs en rolle.

Hvorfor har menn brystvorter? Menn og kvinner vokser ut ifra samme mal, og brystvortene er rester fra mannens tidligere utvikling.

Hvorfor vokser ikke yevippene seg lengre og lengre, slik som hret p hodet? Hver hrsekk i kroppen er programmert til fungere p en viss mte. yevippene kan vokse til en viss lengde, og de kan vokse ut igjen dersom de faller av - men de vil ikke vokse seg for lange slik at de hindrer synsfeltet.

Hvorfor fr vi poser under ynene nr vi er trtte? Nr vi sover s vil ikke blodet sirkulere like effektivt. Overfldig vann kan samle seg i huden under ynene og gi oss disse posene. Ernring, alder og gener har ogs en pvirkning.

Hvorfor grter vi nr vi skjrer lk? Nr du skjrer i en lk s delegges mange av lkens celler. Enzymer i lken vil da bryte ned og bearbeide ulike stoffer i lken som resulterer i at det produseres en gass (syn-propantial-S-oksid hvis det sier deg noe....). Denne gassen spres i lufta og forrsaker irritasjon i ynene ved aktivere sensoriske nerveceller. ynene stimuleres da til ke treproduksjonen for forske fjerne denne irritasjonen. Og du! Prv legge lken i vann fr du skjrer den opp, da vil vannet absorbere noe av den irriterende gassen.

Hvorfor blunker vi? Det er kroppens metode for holde ynene rene og fuktige. Sekreter fra trekjertlene spres over yet nr vi blunker, og samtidig vil sm partikler som stv feies bort.

Hvorfor har vi to nyrer? Nyrene er et av vre viktigste organer og de er helt essensielle for vr overlevelse. Men vi klarer oss faktisk helt fint med kun n nyre! Allikevel er vi utstyrt med to stykker, rett og slett for ha en back up hvis det skulle oppst skade i den ene.

Hvorfor fr vi tfis? Fttene vre produserer en halvliter svette hver dag, og det skal vi vre glad for fordi det er kroppens mte holde huden fuktig og fleksibel. Hadde vi ikke hatt denne svettefunksjonen s ville huden p fttene blitt uttrket og sprukken. Men svette er faktisk bare vann og salter, og den alene vil ikke stinke. Det som skaper den vonde lukta er bakteriene som lever p huden, som bryter ned svetten og dde hudceller. Tfis er med andre ord helt naturlig, men det lnner seg bytte sokker daglig og la skoene hvile i ett dgn etter bruk.

Hvorfor har vi mandler? Mandlene vre er stappfulle av hvite blodceller som er en superviktig del av immunforsvaret vrt. Siden de ligger s langt fremme i halsen s har de trolig en funksjon som frste del av forsvaret mot inntrengere (bakterier, virus) som forsker  komme seg inn i luftveiene og fordyelseskanalen.

Hvorfor renner nesen nr vi grter? Overfldige trer fra ynene kommer ned i trekanalene og inn i nesa.

Hvorfor fr vi brain freeze av kalde drikker/kald mat? Trolig er det p grunn av at kalde drikker eller mat kjler ned blodet, slik at kroppen velger ke blodgjennomstrmningen i hjernen for forske holde hjernen p en optimal temperatur. Den kte blodgjennomstrmningen vil gi et kt trykk i hjernen som kan fre til denne typiske brain freeze-hodepinen.

Hvorfor har vi revoks? revoks bestr av dd hud, hr og vannlselige sekreter fra den ytre regangen. Den er antibakteriell og er et selvrensende smremiddel! 

Hvorfor rdmer vi? Varme, sykdom, alkohol, sterk mat, allergiske reaksjoner og flelser (nervsitet, flauhet og lignende) kan gjre at vi rdmer. Hvis du for eksempel er flau vil kroppen ufrivillig utskille adrenalin og sette det autonome nervesystemet i hygir. Hjerterytmen vil ke, pupillene utvides og blod vil fres ut i musklene fra fordyelsessystemet (noe som gjr at fordyelsessystemet fungerer drligere). Overfldig blod vil flyte inn i de sm blodrene (kapillrene) som ligger rett under hudoverflaten, noe som gir oss rdfarge srlig i kinnene.

Hvorfor har vi yenbryn? De hindrer fuktighet fra renne ned i ynene, som for eksempel svette eller regn.

Hvorfor skjelver vi nr vi fryser? Det er faktisk en overlevelsesmekanisme fra kroppen sin side! Hvis temperaturen i vre indre organer kommer langt under 37 grader vil vi d. Nr hjernen oppdager at vi er s kalde at dette kan skje s vil den stimulere musklene til aktivitet og du begynner skjelve. Skjelvingen gjr at du forbruker energi og genererer varme. 

 

Kilde: Ny Vitenskap om Kroppen, Orage AS.



Ingen kommentarer

SVNTIPS

Visste du at vi har fem ulike svnstadier som vi gr gjennom hver natt, stadium 1-4 og REM-svn? Eller at drmmer er vr mte sortere og bearbeide alle inntrykkene, tankene og opplevelsene vi sitter igjen med etter en lang dag? Vi drmmer i alle de ulike stadiene, men det er drmmene fra REM-svnen som er ekstra sterke og billedlige, og som vi husker best nr vi vkner igjen. Under REM-svnen er musklene p sitt aller mest avslappede, mens hjerneaktiviteten er veldig lik som den er i vken tilstand.

Svn er s utrolig viktig for oss. Kroppen restitueres og alle sanseinntrykk vi har gjort oss i lpet av dagen fr sunket inn. Men vi skal helst ikke sove for lenge, ei heller sove for kort. Helst br man f rundt 7-8 timer p yet, men behovet varierer fra person til person. 

Selv er jeg utrolig avhengig av f nok svn. Jeg fr skikkelig frynsete nerver nr jeg gr p underskudd - jeg blir irritabel, gretten, mfintlig, ukonsentrert og lei av alt. ynene svir, det klr over hele kroppen og det skal ekstremt lite til fr jeg blir skikkelig negativ. Jeg har et skikkelig sovehjerte og det skal mye til for at jeg ikke fr sove.

Allikevel er svn et problem for n av tre voksne. Det er faktisk n av de vanligste helseproblemene blant befolkningen.

Her er noen tips for deg som sliter med f sove:

Flg klokka - prv vkne p morgenen og legge deg om kvelden til nogenlunde faste tider.

Vr ute i dagslys i lpet av dagen - lys og mrke regulerer utskillelse av hormonet melatonin, kroppens svnhormon.

Unng sove p dagtid - men er du veldig p underskudd s kan du unne deg en powernap p maks(!) 20 minutter.

Hold deg unna koffein etter kl. 17 - dette inkluderer kaffe, mange typer te, energidrikker og noen typer brus. Seks timer etter inntak av kaffe vil halvparten av koffeinet fortsatt befinne seg i blodet!

Vr fysisk aktiv - men unng hardtrening de siste timene fr leggetid, da vil man som regel slite med falle til ro.

Ha et kjlig og mrkt soverom - ikke ligg med tv, nettbrett, mobil eller pc i senga! Lyset vil blokkere utskillelse av svnhormon.

Prv slappe av - sliter du med mange stressende tanker nr du skal sove s br du prve lytte til rolig musikk eller laste ned apper p mobilen din med avslapnings- og pusteteknikker. Jeg likte veldig godt mobilapp'en Headspace!



2 kommentarer

LPERKNE

At det gr ann bli s glad! Jeg har slitt med lperkne siden starten av mars og har hatt en laaaaang lpepause siden det. Jeg ble faktisk skikkelig deppa ettersom jeg elsker flelsen lping gir meg og jeg har slitt med skader s lenge jeg kan huske. Frst beinhinnebetennelse i begge beina helt siden jeg begynte jogge p ungdomsskole-tiden og nr jeg endelig fikk det under kontroll s kommer lperkneet snikende... Haha, hva gir du meg.

Men n dere! N kan jeg endelig lpe uten knesmerter og det er bare helt F-A-N-T-A-S-T-I-S-K! Startet forsiktig med trappetrening for noen uker siden og i gr tok jeg min frste lpetur siden skaden. Helt uten smerter! Herregud s deilig. N gjelder det bare ikke starte for hardt og lytte til kroppen.

For alle som mtte slite med lperkne eller som lper mye og rett og slett vil forebygge at lperkne skal oppst s vil jeg anbefale DENNE artikkelen med styrkende og forebyggende velser. Det er nemlig veldig viktig styrke hoftemuskulaturen!

Det var dagens takknemlige lykkeutblsning, n m jeg komme i gang med eksamenslesingen. Bare 11 dager igjen med lesing n s er det oversttt! Wish me luck ♥



Ingen kommentarer

OPPDATERING

Dven - n var det lenge siden sist. Igjen! Jeg er som sagt inne i en eksamensboble akkurat n og fler at jeg ikke har s mye annet komme med, men etter 3.juni s er rsstudiet i grunnmedisin FULLFRT! Woho, gleder meg. 

Innkjpsbilde! Her gr det i mat, ikke i klr og lignende som hos andre bloggere, haha.. Egg, lk, paprika, agurk, kremflte, tomater, jordbr, kaffe, hakkede tomater, hvitlk, makrell i tomat, solsikkekjerner og gresskarkjerner. For min del s er nkkelen til et sunt hverdagskosthold HANDLE SMART. Har jeg ikke stsaker liggende i leiligheten s blir det heller ikke spist ;-)

Etter trappetrening p tirsdag kveld. Sykt tidssparende og effektiv treningsmte, fr ikke sagt det nok. Her fr du liten belastning p knr og beinhinner, pulsen er p hygir og du fr virkelig kjrt lr- og setemuskulaturen. Anbefales!



Ingen kommentarer
Les mer i arkivet Januar 2017 August 2016 Juli 2016



Denne bloggen drives og skrives av ernringsrdgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 r, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernring, helse, mat og trening.

Hun driver ogs firmaet Kroppens Drivstoff, med ml om bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer p www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits