FUNFACTS OM KROPPEN

Det er ingen hemmelig at jeg er litt (veldig!) over gjennomsnittlig fascinert av kroppen og dens fantastiske egenskaper. Det er så mye som går på autopilot i kroppen, ting den gjør helt av seg selv, dag inn og dag ut. Men hvorfor? Hvorfor blunker vi? Hvorfor gråter vi av å skjære løk? Hvorfor får vi egentlig hodepine? Hvorfor får vi hjertebank og sommerfugler i magen når vi er forelska? Hvorfor får vi gåsehud? Dette er ting jeg elsker å utforske og grave i, og nå tenkte jeg å dele litt funfacts om den awesome kroppen vår!

Hvorfor lukkes øynene når vi nyser? Det er faktisk en forsvarsmekanisme fra kroppen for å forhindre at snørr og nesebakterier skal havne i øynene dine og forårsake infeksjon.

Hvorfor raper vi? For å slippe ut gass som finnes i magen, som enten har oppstått på grunn av noe du har inntatt (f.eks. kullsyreholdig drikke) eller fordi du har svelget luft. Rapelyden kommer av vibrasjoner i «magemunnen», altså forbindelsen mellom spiserør og magesekk.

Hvorfor vokser fingerneglene våre raskere enn tåneglene? Jo lengre det ytre leddet ved neglen er, jo raskere vil neglen vokse. Men andre faktorer som ernæring, soleksponering, aktivitet og blodtilførsel spiller også en rolle.

Hvorfor har menn brystvorter? Menn og kvinner vokser ut ifra samme mal, og brystvortene er rester fra mannens tidligere utvikling.

Hvorfor vokser ikke øyevippene seg lengre og lengre, slik som håret på hodet? Hver hårsekk i kroppen er programmert til å fungere på en viss måte. Øyevippene kan vokse til en viss lengde, og de kan vokse ut igjen dersom de faller av - men de vil ikke vokse seg for lange slik at de hindrer synsfeltet.

Hvorfor får vi poser under øynene når vi er trøtte? Når vi sover så vil ikke blodet sirkulere like effektivt. Overflødig vann kan samle seg i huden under øynene og gi oss disse «posene». Ernæring, alder og gener har også en påvirkning.

Hvorfor gråter vi når vi skjærer løk? Når du skjærer i en løk så ødelegges mange av løkens celler. Enzymer i løken vil da bryte ned og bearbeide ulike stoffer i løken som resulterer i at det produseres en gass (syn-propantial-S-oksid hvis det sier deg noe....). Denne gassen spres i lufta og forårsaker irritasjon i øynene ved å aktivere sensoriske nerveceller. Øynene stimuleres da til å øke tåreproduksjonen for å forsøke å fjerne denne irritasjonen. Og du! Prøv å legge løken i vann før du skjærer den opp, da vil vannet absorbere noe av den irriterende gassen.

Hvorfor blunker vi? Det er kroppens metode for å holde øynene rene og fuktige. Sekreter fra tårekjertlene spres over øyet når vi blunker, og samtidig vil små partikler som støv feies bort.

Hvorfor har vi to nyrer? Nyrene er et av våre viktigste organer og de er helt essensielle for vår overlevelse. Men vi klarer oss faktisk helt fint med kun én nyre! Allikevel er vi utstyrt med to stykker, rett og slett for å ha en back up hvis det skulle oppstå skade i den ene.

Hvorfor får vi tåfis? Føttene våre produserer en halvliter svette hver dag, og det skal vi være glad for fordi det er kroppens måte å holde huden fuktig og fleksibel. Hadde vi ikke hatt denne svettefunksjonen så ville huden på føttene blitt uttørket og sprukken. Men svette er faktisk bare vann og salter, og den alene vil ikke stinke. Det som skaper den vonde lukta er bakteriene som lever på huden, som bryter ned svetten og døde hudceller. Tåfis er med andre ord helt naturlig, men det lønner seg å bytte sokker daglig og la skoene hvile i ett døgn etter bruk.

Hvorfor har vi mandler? Mandlene våre er stappfulle av hvite blodceller som er en superviktig del av immunforsvaret vårt. Siden de ligger så langt fremme i halsen så har de trolig en funksjon som første del av forsvaret mot inntrengere (bakterier, virus) som forsøker å komme seg inn i luftveiene og fordøyelseskanalen.

Hvorfor renner nesen når vi gråter? Overflødige tårer fra øynene kommer ned i tårekanalene og inn i nesa.

Hvorfor får vi «brain freeze» av kalde drikker/kald mat? Trolig er det på grunn av at kalde drikker eller mat kjøler ned blodet, slik at kroppen velger å øke blodgjennomstrømningen i hjernen for å forsøke å holde hjernen på en optimal temperatur. Den økte blodgjennomstrømningen vil gi et økt trykk i hjernen som kan føre til denne typiske brain freeze-hodepinen.

Hvorfor har vi ørevoks? Ørevoks består av død hud, hår og vannløselige sekreter fra den ytre øregangen. Den er antibakteriell og er et selvrensende smøremiddel! 

Hvorfor rødmer vi? Varme, sykdom, alkohol, sterk mat, allergiske reaksjoner og følelser (nervøsitet, flauhet og lignende) kan gjøre at vi rødmer. Hvis du for eksempel er flau vil kroppen ufrivillig utskille adrenalin og sette det autonome nervesystemet i høygir. Hjerterytmen vil øke, pupillene utvides og blod vil føres ut i musklene fra fordøyelsessystemet (noe som gjør at fordøyelsessystemet fungerer dårligere). Overflødig blod vil flyte inn i de små blodårene (kapillærene) som ligger rett under hudoverflaten, noe som gir oss rødfarge særlig i kinnene.

Hvorfor har vi øyenbryn? De hindrer fuktighet fra å renne ned i øynene, som for eksempel svette eller regn.

Hvorfor skjelver vi når vi fryser? Det er faktisk en overlevelsesmekanisme fra kroppen sin side! Hvis temperaturen i våre indre organer kommer langt under 37 grader vil vi dø. Når hjernen oppdager at vi er så kalde at dette kan skje så vil den stimulere musklene til aktivitet og du begynner å skjelve. Skjelvingen gjør at du forbruker energi og genererer varme. 

 

Kilde: Ny Vitenskap om Kroppen, Orage AS.



Ingen kommentarer

SØVNTIPS

Visste du at vi har fem ulike søvnstadier som vi går gjennom hver natt, stadium 1-4 og REM-søvn? Eller at drømmer er vår måte å sortere og bearbeide alle inntrykkene, tankene og opplevelsene vi sitter igjen med etter en lang dag? Vi drømmer i alle de ulike stadiene, men det er drømmene fra REM-søvnen som er ekstra sterke og billedlige, og som vi husker best når vi våkner igjen. Under REM-søvnen er musklene på sitt aller mest avslappede, mens hjerneaktiviteten er veldig lik som den er i våken tilstand.

Søvn er så utrolig viktig for oss. Kroppen restitueres og alle sanseinntrykk vi har gjort oss i løpet av dagen får sunket inn. Men vi skal helst ikke sove for lenge, ei heller sove for kort. Helst bør man få rundt 7-8 timer på øyet, men behovet varierer fra person til person. 

Selv er jeg utrolig avhengig av å få nok søvn. Jeg får skikkelig frynsete nerver når jeg går på underskudd - jeg blir irritabel, gretten, ømfintlig, ukonsentrert og lei av alt. Øynene svir, det klør over hele kroppen og det skal ekstremt lite til før jeg blir skikkelig negativ. Jeg har et skikkelig sovehjerte og det skal mye til for at jeg ikke får sove.

Allikevel er søvn et problem for én av tre voksne. Det er faktisk én av de vanligste helseproblemene blant befolkningen.

Her er noen tips for deg som sliter med å få sove:

Følg klokka - prøv å våkne på morgenen og legge deg om kvelden til nogenlunde faste tider.

Vær ute i dagslys i løpet av dagen - lys og mørke regulerer utskillelse av hormonet melatonin, kroppens søvnhormon.

Unngå å sove på dagtid - men er du veldig på underskudd så kan du unne deg en powernap på maks(!) 20 minutter.

Hold deg unna koffein etter kl. 17 - dette inkluderer kaffe, mange typer te, energidrikker og noen typer brus. Seks timer etter inntak av kaffe vil halvparten av koffeinet fortsatt befinne seg i blodet!

Vær fysisk aktiv - men unngå hardtrening de siste timene før leggetid, da vil man som regel slite med å falle til ro.

Ha et kjølig og mørkt soverom - ikke ligg med tv, nettbrett, mobil eller pc i senga! Lyset vil blokkere utskillelse av søvnhormon.

Prøv å slappe av - sliter du med mange stressende tanker når du skal sove så bør du prøve å lytte til rolig musikk eller laste ned apper på mobilen din med avslapnings- og pusteteknikker. Jeg likte veldig godt mobilapp'en «Headspace»!



2 kommentarer

LØPERKNE

At det går ann å bli så glad! Jeg har slitt med løperkne siden starten av mars og har hatt en laaaaang løpepause siden det. Jeg ble faktisk skikkelig deppa ettersom jeg elsker følelsen løping gir meg og jeg har slitt med skader så lenge jeg kan huske. Først beinhinnebetennelse i begge beina helt siden jeg begynte å jogge på ungdomsskole-tiden og når jeg endelig fikk det under kontroll så kommer løperkneet snikende... Haha, hva gir du meg.

Men nå dere! Nå kan jeg endelig løpe uten knesmerter og det er bare helt F-A-N-T-A-S-T-I-S-K! Startet forsiktig med trappetrening for noen uker siden og i går tok jeg min første løpetur siden skaden. Helt uten smerter! Herregud så deilig. Nå gjelder det bare å ikke starte for hardt og lytte til kroppen.

For alle som måtte slite med løperkne eller som løper mye og rett og slett vil forebygge at løperkne skal oppstå så vil jeg anbefale DENNE artikkelen med styrkende og forebyggende øvelser. Det er nemlig veldig viktig å styrke hoftemuskulaturen!

Det var dagens takknemlige lykkeutblåsning, nå må jeg komme i gang med eksamenslesingen. Bare 11 dager igjen med lesing nå så er det overstått! Wish me luck ♥



Ingen kommentarer

OPPDATERING

Dæven - nå var det lenge siden sist. Igjen! Jeg er som sagt inne i en eksamensboble akkurat nå og føler at jeg ikke har så mye annet å komme med, men etter 3.juni så er årsstudiet i grunnmedisin FULLFØRT! Woho, gleder meg. 

Innkjøpsbilde! Her går det i mat, ikke i klær og lignende som hos andre bloggere, haha.. Egg, løk, paprika, agurk, kremfløte, tomater, jordbær, kaffe, hakkede tomater, hvitløk, makrell i tomat, solsikkekjerner og gresskarkjerner. For min del så er nøkkelen til et sunt hverdagskosthold å HANDLE SMART. Har jeg ikke søtsaker liggende i leiligheten så blir det heller ikke spist ;-)

Etter trappetrening på tirsdag kveld. Sykt tidssparende og effektiv treningsmåte, får ikke sagt det nok. Her får du liten belastning på knær og beinhinner, pulsen er på høygir og du får virkelig kjørt lår- og setemuskulaturen. Anbefales!



Ingen kommentarer
Les mer i arkivet » Januar 2017 » August 2016 » Juli 2016



Denne bloggen drives og skrives av ernæringsrådgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 år, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernæring, helse, mat og trening.

Hun driver også firmaet Kroppens Drivstoff, med mål om å bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer på www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for å legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits