HJEMMELAGDE PROTEINBARER

Gjett hvor mange ingredienser jeg brukte til disse proteinbarene... TO! Yep, du leste riktig. Og jammen ble de supergode!

Alt du trenger til 3-4 barer er:

♥ 60 g. (ca. 4 ss.) FiberSirup Clear

♥ 35 g. (ca. 4 toppede ss.) myseproteinpulver

Jeg brukte Proteinfabrikkens Diet Protein jordbr fordi det var det jeg hadde liggende.

Varm opp FiberSirupen i en kjele til det begynner boble og konsistensen blir tyntflytende. Ta kjelen av platen og bland inn proteinpulveret. S former du blandingen til barer og lar det st i kjleskapet i 10 minutter. Voila! Enklere blir det ikke.


Det er alts flasken til venstre du skal bruke til proteinbarer. Den til hyre er fin som sirup p f.eks. yoghurt eller pannekaker. FiberSirup er lagd av det prebiotiske plantefiberet isomalto-oligosakkarid. FiberSirup Gold inneholder ogs litt stevia og maltekstrakt, og smaker litt stere enn FiberSirup Clear. Per 100 g. inneholder FiberSirup hele 70 g. fiber og kun 5 g. sukkerarter. Sl den du! Med andre ord - sunnere alternativer til sirup, honning osv. Men vr litt forsiktig da de kan virke lakserende ved hyt inntak.
Diggeste, seigeste konsistensen! Disse m du bare prve.

// Oppskriften er hentet fra Funksjonell Mat sin hjemmeside.



2 kommentarer

VEGANSK LINSESUPPE

... Meat free, spicy and delicious!

Jeg fant en superfristende oppskrift HER, og jeg hadde det meste av ingredienser liggende - s da var det bare sette igang p kjkkenet!

Alt du trenger er:

♥ rapsolje

♥ to hvitlksfedd

♥ n lk

♥ to gulrtter

♥ to stilker stangselleri

♥ 1 ts gurkemeie

♥ 1 ts garam masala

♥ 1 ts hot karri

♥ 1 ts spisskummin

♥ ca. 1/2 ts cayennepepper

♥ 1 boks hakkede tomater

♥ 3 dl kokosmelk

♥ 1 boks hermetiske linser

♥ 1 ss buljongpulver

Start med finhakke hvitlk og lk. Del stangselleri-stilkene i to p langs, og hakk i tynne skiver. Gjr det samme med gulrttene, men del de i fire p langs.

Ha rapsolje i en kjele og stek hvitlk, lk, stangselleri og gulrot til det blir blankt. Tilsett krydderet og NYT hvor digg det lukter!

Ha s i tomatene, kokosmelken og linsene (sil vannet av linsene frst og skyll de godt til de slutter skumme). Rr inn buljongpulveret. Jeg bruker Naturata sitt kologiske buljongpulver, det kan kjpes i helsekost eller i matbutikker med godt utvalg. La det hele smkoke i ca. 15 minutter.


ENJOY♥



2 kommentarer

SUNNERE QUESADILLAS

... avspeltlomper, ost, kalkunfilet og spinat! Herreguuud s godt

Alt du trenger til n quesadilla er:

♥ to speltlomper

♥ ca. seks skiver ost

♥ en hndfull spinat

♥ to skiver kalkunfilet

- Step one -

Sleng en speltlompe i stekepannen og stek p middels varme. Legg ca. tre skiver ost nederst, etterfulgt av n skive kalkunfilet. Fordel en hndfull spinat utover dette, fr du topper med enda en skive kalkunfilet og deretter tre nye skiver ost.

- Step two -

Sleng en ny speltlompe p toppen og forsk klemme det litt sammen underveis i stekingen med en stekespade. Stek i ca. tre minutter p hver side, til du ser at osten smelter og kjenner at speltlompene blir spr. Pass p s det ikke blir brent!

- Step three -

Server og nyt!♥



Ingen kommentarer

MORGENSTUND

... har gull i munn!

Det er viktig kose seg litt og nyte de rolige stundene. Dette bildet er fra i gr morges da jeg koste meg med frokost og den nyeste utgaven av Det Nye. Herlig start p dagen!



2 kommentarer

MITT KJLESKAP

En gyllen regel som funker for meg erhar du det ikke i huset, blir det heller ikke spist. Hadde jeg hatt usunne ting liggende i skapene her, ville jeg gomlet hele tiden. Jepp, ikke den sterkeste viljestyrken her med andre ord! Derfor fungerer det best for meg fylle kjkken- og kjleskap med sunnere matvarer. Fr jeg da lyst p noe nr kvelden kommer, er det alltid et tiltak skulle dra p butikken for kun kjpe akkurat det. Da ender det med at jeg lager sunnere varianter av det jeg har liggende isteden.

Akkurat n ser kjleskapet mitt slik ut:

Vin (hehee), hjemmelaget jordbrsyltety, ferske jordbr, kesam, hvitost, babybel, cottage cheese, Go' Morgen zero (10-kroners marked p Ica!), Yoplait dobbel 0% yoghurt med vanilje- og kirsebrsmak, tunfisk, grillet kylling, salat, agurk, rdlk, gulrtter, alfalfaspirer og paprika.

Mais, grnn pesto (nam!), egg, kokosvann, sukkerfri ketchup, Molkosan melkesyrebakterier, Zeroh ananas, sukkerfri Biola og Cultura naturell.

N er frokosten i magen, bikinien p og jeg skal straks ut og nyte fridagen i sola med to fine venninner. Ha en finfin fredag!♥



Ingen kommentarer

MIDDAGSTIPS

La meg presentere ... *trommevirvel* ...DAGENS MIDDAG!

Hjemmelagde fiskeburgere av sei- og laksefilet med brokkolimos og alfalfaspirer. Kjapt, sunt og godt♥

Alt du trenger til ca. to middagsporsjoner er:

♥ 200 g. seifilet

♥ 200 g. laksefilet

♥ 1 egg

♥ 1/3 lk

♥ salt & pepper

Du kan gjerne bruke f.eks. fersk dill og vrlk/purrelk ogs, men dette hadde jeg ikke liggende.

Kutt fiskefileten i terninger, kutt lken i biter og ha alle ingrediensene i en bolle. Bruk stavmikser og miks alt til en jevn masse. Form sm burgere og stek i pannen p middels varme i ca. 2-3 minutter p hver side. Jo tynnere burgere du lager, jo mindre steketid trengs. Det verste som finnes er trre fiskeburgere, s ikke overstek!

♥ 1 liten brokkoli

♥ usaltet smr

Kutt brokkolien i sm buketter, og kutt stilken i sm terninger (IKKE kast stilken, mye god nring sitter her!) og skyll under rennende vann. Ha brokkolien i en kjele og fyll den med vann til brokkolien dekkes. La koke i ca. 8-10 minutter, bruk en gaffel og kjenn etter nr brokkolien begynner bli mr. Hell av vannet (du kan godt lalitt vann vre igjen i bunnen slik at mosen blir litt mer rennende) og ta oppi en god klatt med smr. Bruk stavmikseren og mos i vei.

Server med alfalfaspirer og NYT et nringsrikt mltid!

PS. Fiskeburgerne er supergode ha med p jobb/skole/barnehage i lunsjboksen!



Ingen kommentarer

FYSEN NR KVELDEN KOMMER?

Mange opplever at de fr lyst p noe godt nr kvelden kommer, ting roer seg ned og man setter seg i sofaen foran tv'n. Det er absolutt ikke noe galt i kose seg, men dersom dette skjer ofte s er det viktig finne sunnere alternativer til kveldskosen, for helsens skyld.

N for tiden, inspirert av en kollega p jobben, har jeg ftt heelt dilla p Yoplait Dobbel 0% yoghurt med vaniljesmak (disse er sukkerfrie), friske jordbr, kokosflak og litt mrk sjokolade med 86% kakao. Det er s godt, og alle de forskjellige smakene utgjr en s sinnsykt god kombinasjon. Nam! Dette m du bare prve neste gang stsuget melder seg.



2 kommentarer

FAVORITTER

- FAVORITTSNACK -

Sunn grnnsakschips (av pastinakk, gulrot, rdbete og stpotet) fra Sunkost. Denne smaker s sinnsykt godt at det er ikke til tro!

- FAVORITTFROKOST -

Akkurat som i fjor sommer, har jeg ftt en hangup p cottage cheese og jordbr. Denne kombinasjonen er bare uslelig! N har jeg begynt blande inn litt PB2 peanttpulver (kan kjpes p iherb) og str over litt kokosflak (kan kjpes p Sunkost), and I loooOOOoove it! Selvflgelig akkompagnert av en stor kopp med svart kaffe♥


- FAVORITT TV-SHOW -

Det er alt for vanskelig kun nevne ett. Jeg e-l-s-k-e-r alt av trashy reality. Geordie shore, The Real Housewives, Love and Hip Hop, Teen Mom, Bloggerne, Paradise Hotel... Guilty pleasures!

- FAVORITT HUDPLEIEPRODUKT -

Denne kroppskremen er s digg! Den gir ekstremt mye fuktighet, og dessuten har den verdens beste lukt... Mmm♥ Kan kjpes p iherb.

- FAVORITT INTERIR -

Denne superlekre lampa fant jeg i en bruktbutikk til kun 130 kr! For et kupp, jeg eeelsker detaljene ♥



- FAVORITTLT -



Ingen kommentarer

FISKEMIDDAG

Visste dere at det anbefales spise fisk til middag 2-3 ganger i uken, og at minst n av disse fiskemiddagene br vre fet fisk (laks, sild, makrell og lignende)?

Jeg lurer p hvor mange som egentlig nr opp til den anbefalingen, og jeg skal rlig innrmme at jeg selv synes det er vanskelig iblant. Det er jo s mye annet godt man kan ha til middag! Men det er viktig prioritere fiskemiddagene, ettersom fisk er en veldig viktig del av kroppens optimale drivstoff. Dessuten kan jo ogs fiskemiddagene vre ekstremt gode!

Fisk inneholder blant annet mye protein, vitamin D og jod, og fet fisk inneholder i tillegg de viktige fettsyrene omega-3.

♥Omega-3 er noe som kroppen ikke klarer lage selv, og vi er derfor avhengige av f i oss det via mat og kosttilskudd.

♥Protein er kroppens byggestener og bidrar til et stabilt blodsukker.

♥Vitamin D er blant annet viktig for benbygningen og immunforsvaret, og er noe mange nordmenn mangler.

♥Jod er viktig for stoffskiftet.

♥Omega-3 bidrar til sunne blodrer og god hjernefunksjon.

Grsdagens veldig enkle middag - steinbitfilet p en seng av blomklmos!

I gr gjorde jeg det veldig enkelt, og alt jeg trengte var:

♥ 1/3 blomkl

♥ 1 fiskefilet

♥ Usaltet smr

♥ Salt & pepper

Del blomklen i sm buketter, bruk gjerne stilken ogs (bare fjern de grnne bladene). Skyll bukettene og ha de i en kjele med vann. La det koke i ca. 8-10 minutter, bruk en gaffel for kjenne etter nr blomklen begynner bli myk. Stek fiskefileten i en stekepanne imens. Hvor lenge fisken br stekes, avhenger av tykkelsen p fileten. Del gjerne fileten p midten for sjekke at den er gjennomstekt. Husk ikke steke den for lenge, for da blir fisken trr. Da er det heller bedre steke den litt for lite. Krydre med salt og pepper.

Nr blomklen er mr, sil ut vannet. Ha i en klatt med usaltet smr og bruk stavmikseren for f en glatt blanding. Ha gjerne i litt fersk finhakket dill eller lignende, for f litt farge p maten.

Enkelt, kjapt og sunt!



Ingen kommentarer

FERDIG UTDANNET!

Vips, s var det gtt 20 dager siden siste oppdatering her inne.. Men, jeg har en gyldig unnskyldning alts. Jeg har nemlig skrevet bacheloroppgave! Jeg leverte den i gr fr jobb, og jeg har fortsatt ikke skjnt at JEG ER FADER MEG FERDIG UTDANNET, MED EN BACHELOR I ERNRING! W!! *klappeihendene*

Bacheloroppgaven min handler om ernringskunnskap blant barnehageansatte i Sandefjord kommune, et veldig spennende tema i mine yne. Barn er en veldig viktig mlgruppe for helsefremmende arbeid, og barnehagen er en super arena for dette! Her er det mye som kan gjres :)

N str jeg fremfor en sommer full av jobbing p bde Sunkost og eldresenteret i Stokke, og til hsten har jeg store planer om jobbe med f enkeltpersonsforetaket mitt opp og frem. Her er det bare brette opp ermene!

Her om dagen fikk jeg forresten tilsendt dette bildet fra en klassekamerat! Det er fra et magasin som heter LiveLife. Jeg ble nemlig kontaktet av en svensk journalist for noen mneder siden, og hun stilte meg noen sprsml om turistattraksjoner og lignende i Norge. Jeg hadde helt glemt dette, s det var gy se!

I gr lagde jeg forresten en superdigg frokost, nemlig kikertpannekaker med masse deilig fyll! Kikertmel kan kjpes i innvandrerbutikker til en billig penge, ofte kan det st gram flour p pakningen. Dette er kjempebillig studentmat, med mye nring. Kikertmel er glutenfritt og har et hyt innhold av blant annet protein og fiber.

Alt du trenger er:

♥ En del kikertmel (f.eks. 3 dl.)

♥ En del vann (f.eks. 3 dl.)

♥ En god dsj olje (rapsolje egner seg fint)

Det skal alts vre lik mengde mel og vann i denne rren.

Pannekakerren br f st i kjleskapet over natten for godgjre seg, fr den stekes. Jeg stekte den i kokosolje.

Som fyll brukte jeg salat, paprika, cottage cheese, avocado og en dsj pepper. Supergodt og mettende!

N er bde frokost og kaffe i magen, s n skal jeg kjre hjem til mamma og pappa for lne tredemlla og g en lang tur med bikkja etterp. Sola skinner i Sandefjord i dag, men det blser dessverre kraftig (som vanlig...?) Jeg har forresten akkurat flyttet i egen leilighet, s viser dere bilder eller en film av det litt senere :)

Ha en strlende dag!♥



6 kommentarer
Les mer i arkivet Januar 2017 August 2016 Juli 2016



Denne bloggen drives og skrives av ernringsrdgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 r, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernring, helse, mat og trening.

Hun driver ogs firmaet Kroppens Drivstoff, med ml om bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer p www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits