HJEMMELAGDE PROTEINBARER

Gjett hvor mange ingredienser jeg brukte til disse proteinbarene... TO! Yep, du leste riktig. Og jammen ble de supergode!

Alt du trenger til 3-4 barer er:

♥ 60 g. (ca. 4 ss.) FiberSirup Clear

♥ 35 g. (ca. 4 toppede ss.) myseproteinpulver

Jeg brukte Proteinfabrikkens Diet Protein jordbær fordi det var det jeg hadde liggende.

Varm opp FiberSirupen i en kjele til det begynner å boble og konsistensen blir tyntflytende. Ta kjelen av platen og bland inn proteinpulveret. Så former du blandingen til barer og lar det stå i kjøleskapet i 10 minutter. Voila! Enklere blir det ikke.


Det er altså flasken til venstre du skal bruke til proteinbarer. Den til høyre er fin som sirup på f.eks. yoghurt eller pannekaker. FiberSirup er lagd av det prebiotiske plantefiberet isomalto-oligosakkarid. FiberSirup Gold inneholder også litt stevia og maltekstrakt, og smaker litt søtere enn FiberSirup Clear. Per 100 g. inneholder FiberSirup hele 70 g. fiber og kun 5 g. sukkerarter. Slå den du! Med andre ord - sunnere alternativer til sirup, honning osv. Men vær litt forsiktig da de kan virke lakserende ved høyt inntak.
Diggeste, seigeste konsistensen! Disse må du bare prøve.

 

//   Oppskriften er hentet fra Funksjonell Mat sin hjemmeside.

 



2 kommentarer

VEGANSK LINSESUPPE

... Meat free, spicy and delicious!

Jeg fant en superfristende oppskrift HER, og jeg hadde det meste av ingredienser liggende - så da var det bare å sette igang på kjøkkenet!

Alt du trenger er:

♥ rapsolje

♥ to hvitløksfedd

♥ én løk

♥ to gulrøtter

♥ to stilker stangselleri

♥ 1 ts gurkemeie

♥ 1 ts garam masala

♥ 1 ts hot karri

♥ 1 ts spisskummin

♥ ca. 1/2 ts cayennepepper

♥ 1 boks hakkede tomater

♥ 3 dl kokosmelk

♥ 1 boks hermetiske linser

♥ 1 ss buljongpulver

Start med å finhakke hvitløk og løk. Del stangselleri-stilkene i to på langs, og hakk i tynne skiver. Gjør det samme med gulrøttene, men del de i fire på langs.

Ha rapsolje i en kjele og stek hvitløk, løk, stangselleri og gulrot til det blir blankt. Tilsett krydderet og NYT hvor digg det lukter!

Ha så i tomatene, kokosmelken og linsene (sil vannet av linsene først og skyll de godt til de slutter å skumme). Rør inn buljongpulveret. Jeg bruker Naturata sitt økologiske buljongpulver, det kan kjøpes i helsekost eller i matbutikker med godt utvalg. La det hele småkoke i ca. 15 minutter.


ENJOY ♥



2 kommentarer

SUNNERE QUESADILLAS

... av speltlomper, ost, kalkunfilet og spinat! Herreguuud så godt 

Alt du trenger til én quesadilla er:

♥ to speltlomper

♥ ca. seks skiver ost

♥ en håndfull spinat

♥ to skiver kalkunfilet

- Step one -

Sleng en speltlompe i stekepannen og stek på middels varme. Legg ca. tre skiver ost nederst, etterfulgt av én skive kalkunfilet. Fordel en håndfull spinat utover dette, før du topper med enda en skive kalkunfilet og deretter tre nye skiver ost.

- Step two -

Sleng en ny speltlompe på toppen og forsøk å klemme det litt sammen underveis i stekingen med en stekespade. Stek i ca. tre minutter på hver side, til du ser at osten smelter og kjenner at speltlompene blir sprø. Pass på så det ikke blir brent!

- Step three - 

Server og nyt! ♥



Ingen kommentarer

MORGENSTUND

... har gull i munn!

Det er viktig å kose seg litt og nyte de rolige stundene. Dette bildet er fra i går morges da jeg koste meg med frokost og den nyeste utgaven av Det Nye. Herlig start på dagen!



2 kommentarer

MITT KJØLESKAP

En gyllen regel som funker for meg er «har du det ikke i huset, blir det heller ikke spist». Hadde jeg hatt usunne ting liggende i skapene her, ville jeg gomlet hele tiden. Jepp, ikke den sterkeste viljestyrken her med andre ord! Derfor fungerer det best for meg å fylle kjøkken- og kjøleskap med sunnere matvarer. Får jeg da lyst på noe når kvelden kommer, er det alltid et tiltak å skulle dra på butikken for å kun kjøpe akkurat det. Da ender det med at jeg lager sunnere varianter av det jeg har liggende isteden. 

Akkurat nå ser kjøleskapet mitt slik ut:

Vin (hehee), hjemmelaget jordbærsyltetøy, ferske jordbær, kesam, hvitost, babybel, cottage cheese, Go' Morgen zero (10-kroners marked på Ica!), Yoplait dobbel 0% yoghurt med vanilje- og kirsebærsmak, tunfisk, grillet kylling, salat, agurk, rødløk, gulrøtter, alfalfaspirer og paprika.

Mais, grønn pesto (nam!), egg, kokosvann, sukkerfri ketchup, Molkosan melkesyrebakterier, Zeroh ananas, sukkerfri Biola og Cultura naturell.

Nå er frokosten i magen, bikinien på og jeg skal straks ut og nyte fridagen i sola med to fine venninner. Ha en finfin fredag! ♥



Ingen kommentarer

MIDDAGSTIPS

La meg presentere ... *trommevirvel* ... DAGENS MIDDAG!

Hjemmelagde fiskeburgere av sei- og laksefilet med brokkolimos og alfalfaspirer. Kjapt, sunt og godt ♥

Alt du trenger til ca. to middagsporsjoner er:

♥ 200 g. seifilet

♥ 200 g. laksefilet

♥ 1 egg

♥ 1/3 løk

♥ salt & pepper

Du kan gjerne bruke f.eks. fersk dill og vårløk/purreløk også, men dette hadde jeg ikke liggende.

Kutt fiskefileten i terninger, kutt løken i biter og ha alle ingrediensene i en bolle. Bruk stavmikser og miks alt til en jevn masse. Form små burgere og stek i pannen på middels varme i ca. 2-3 minutter på hver side. Jo tynnere burgere du lager, jo mindre steketid trengs. Det verste som finnes er tørre fiskeburgere, så ikke overstek!

♥ 1 liten brokkoli

♥ usaltet smør

Kutt brokkolien i små buketter, og kutt stilken i små terninger (IKKE kast stilken, mye god næring sitter her!) og skyll under rennende vann. Ha brokkolien i en kjele og fyll den med vann til brokkolien dekkes. La koke i ca. 8-10 minutter, bruk en gaffel og kjenn etter når brokkolien begynner å bli mør. Hell av vannet (du kan godt la litt vann være igjen i bunnen slik at mosen blir litt mer rennende) og ta oppi en god klatt med smør. Bruk stavmikseren og mos i vei.

Server med alfalfaspirer og NYT et næringsrikt måltid!

PS. Fiskeburgerne er supergode å ha med på jobb/skole/barnehage i lunsjboksen! 



Ingen kommentarer

FYSEN NÅR KVELDEN KOMMER?

Mange opplever at de får lyst på noe godt når kvelden kommer, ting roer seg ned og man setter seg i sofaen foran tv'n. Det er absolutt ikke noe galt i å kose seg, men dersom dette skjer ofte så er det viktig å finne sunnere alternativer til kveldskosen, for helsens skyld.

Nå for tiden, inspirert av en kollega på jobben, har jeg fått heelt dilla på Yoplait Dobbel 0% yoghurt med vaniljesmak (disse er sukkerfrie), friske jordbær, kokosflak og litt mørk sjokolade med 86% kakao. Det er godt, og alle de forskjellige smakene utgjør en så sinnsykt god kombinasjon. Nam! Dette må du bare prøve neste gang søtsuget melder seg.



2 kommentarer

FAVORITTER

- FAVORITTSNACK -

Sunn grønnsakschips (av pastinakk, gulrot, rødbete og søtpotet) fra Sunkost. Denne smaker så sinnsykt godt at det er ikke til å tro!

 

- FAVORITTFROKOST -

Akkurat som i fjor sommer, har jeg fått en hangup på cottage cheese og jordbær. Denne kombinasjonen er bare uslåelig! Nå har jeg begynt å blande inn litt PB2 peanøttpulver (kan kjøpes på iherb) og strø over litt kokosflak (kan kjøpes på Sunkost), and I loooOOOoove it! Selvfølgelig akkompagnert av en stor kopp med svart kaffe ♥


- FAVORITT TV-SHOW -

Det er alt for vanskelig å kun nevne ett. Jeg e-l-s-k-e-r alt av trashy reality. Geordie shore, The Real Housewives, Love and Hip Hop, Teen Mom, Bloggerne, Paradise Hotel... Guilty pleasures!

 

- FAVORITT HUDPLEIEPRODUKT -

Denne kroppskremen er sååå digg! Den gir ekstremt mye fuktighet, og dessuten har den verdens beste lukt... Mmm ♥ Kan kjøpes på iherb.

 

- FAVORITT INTERIØR -

Denne superlekre lampa fant jeg i en bruktbutikk til kun 130 kr! For et kupp, jeg eeelsker detaljene ♥



- FAVORITTLÅT -



Ingen kommentarer

FISKEMIDDAG

Visste dere at det anbefales å spise fisk til middag 2-3 ganger i uken, og at minst én av disse fiskemiddagene bør være fet fisk (laks, sild, makrell og lignende)?

Jeg lurer på hvor mange som egentlig når opp til den anbefalingen, og jeg skal ærlig innrømme at jeg selv synes det er vanskelig iblant. Det er jo så mye annet godt man kan ha til middag! Men det er viktig å prioritere fiskemiddagene, ettersom fisk er en veldig viktig del av kroppens optimale drivstoff. Dessuten kan jo også fiskemiddagene være ekstremt gode!

Fisk inneholder blant annet mye protein, vitamin D og jod, og fet fisk inneholder i tillegg de viktige fettsyrene omega-3.

♥ Omega-3 er noe som kroppen ikke klarer å lage selv, og vi er derfor avhengige av å få i oss det via mat og kosttilskudd.

♥ Protein er kroppens byggestener og bidrar til et stabilt blodsukker.

♥ Vitamin D er blant annet viktig for benbygningen og immunforsvaret, og er noe mange nordmenn mangler.

♥ Jod er viktig for stoffskiftet.

♥ Omega-3 bidrar til sunne blodårer og god hjernefunksjon.

Gårsdagens veldig enkle middag - steinbitfilet på en seng av blomkålmos!

I går gjorde jeg det veldig enkelt, og alt jeg trengte var:

♥ 1/3 blomkål

♥ 1 fiskefilet

♥ Usaltet smør

♥ Salt & pepper

Del blomkålen i små buketter, bruk gjerne stilken også (bare fjern de grønne bladene). Skyll bukettene og ha de i en kjele med vann. La det koke i ca. 8-10 minutter, bruk en gaffel for å kjenne etter når blomkålen begynner å bli myk. Stek fiskefileten i en stekepanne imens. Hvor lenge fisken bør stekes, avhenger av tykkelsen på fileten. Del gjerne fileten på midten for å sjekke at den er gjennomstekt. Husk å ikke steke den for lenge, for da blir fisken tørr. Da er det heller bedre å steke den litt for lite. Krydre med salt og pepper.

Når blomkålen er mør, sil ut vannet. Ha i en klatt med usaltet smør og bruk stavmikseren for å få en glatt blanding. Ha gjerne i litt fersk finhakket dill eller lignende, for å få litt farge på maten.

Enkelt, kjapt og sunt!



Ingen kommentarer

FERDIG UTDANNET!

Vips, så var det gått 20 dager siden siste oppdatering her inne.. Men, jeg har en gyldig unnskyldning altså. Jeg har nemlig skrevet bacheloroppgave! Jeg leverte den i går før jobb, og jeg har fortsatt ikke skjønt at JEG ER FADER MEG FERDIG UTDANNET, MED EN BACHELOR I ERNÆRING! Wæææ!! *klappeihendene*

Bacheloroppgaven min handler om ernæringskunnskap blant barnehageansatte i Sandefjord kommune, et veldig spennende tema i mine øyne. Barn er en veldig viktig målgruppe for helsefremmende arbeid, og barnehagen er en super arena for dette! Her er det mye som kan gjøres :)

Nå står jeg fremfor en sommer full av jobbing på både Sunkost og eldresenteret i Stokke, og til høsten har jeg store planer om å jobbe med å få enkeltpersonsforetaket mitt opp og frem. Her er det bare å brette opp ermene!

Her om dagen fikk jeg forresten tilsendt dette bildet fra en klassekamerat! Det er fra et magasin som heter LiveLife. Jeg ble nemlig kontaktet av en svensk journalist for noen måneder siden, og hun stilte meg noen spørsmål om turistattraksjoner og lignende i Norge. Jeg hadde helt glemt dette, så det var gøy å se!

I går lagde jeg forresten en superdigg frokost, nemlig kikertpannekaker med masse deilig fyll! Kikertmel kan kjøpes i innvandrerbutikker til en billig penge, ofte kan det stå «gram flour» på pakningen. Dette er kjempebillig studentmat, med mye næring. Kikertmel er glutenfritt og har et høyt innhold av blant annet protein og fiber.

Alt du trenger er:

♥ En del kikertmel (f.eks. 3 dl.)

♥ En del vann (f.eks. 3 dl.)

♥ En god dæsj olje (rapsolje egner seg fint)

Det skal altså være lik mengde mel og vann i denne røren. 

Pannekakerøren bør få stå i kjøleskapet over natten for å godgjøre seg, før den stekes. Jeg stekte den i kokosolje.

Som fyll brukte jeg salat, paprika, cottage cheese, avocado og en dæsj pepper. Supergodt og mettende!

Nå er både frokost og kaffe i magen, så nå skal jeg kjøre hjem til mamma og pappa for å låne tredemølla og gå en lang tur med bikkja etterpå. Sola skinner i Sandefjord i dag, men det blåser dessverre kraftig (som vanlig...?) Jeg har forresten akkurat flyttet i egen leilighet, så viser dere bilder eller en film av det litt senere :) 

Ha en strålende dag! ♥



6 kommentarer
Les mer i arkivet » Januar 2017 » August 2016 » Juli 2016



Denne bloggen drives og skrives av ernæringsrådgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 år, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernæring, helse, mat og trening.

Hun driver også firmaet Kroppens Drivstoff, med mål om å bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer på www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for å legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits