DET ER LOV SI NEI.

Jeg kikket gjennom arkivet av innlegg her p bloggen og fikk ye p et gammelt utkast som aldri ble publisert. Det er et innlegg som ble skrevet for snart ett r siden,i en periode hvorjeg hadde vrt ganske langt nede pga. brudd med ekskjresten som jeg taklet p en ekstremt drlig mte. N kan jeg si at jeg er p et mye bedre sted - heldigvis - fordet fle segs sliten og tom unner jeg ingen! S jeg publiserer vel egentlig dette innlegget for at andre kanskje kan kjenne seg igjen og f en yepner,og dermed takle slike utfordringer p en bedre mte enn det jeg gjorde. Jeg har i hvert fall lrt at det hjelper ikke skyve de vonde og ubehagelige flelsene unna, du m g gjennom det fr eller siden uansett - og jo fr, jo bedre!


Jeg er sliten. Fysisk og psykisk sliten.

I det siste har det skjedd en del endringer i livet mitt. Det har resultert i mye forvirring, bekymring, tenking og omstilling. Jeg har hele tiden tenkt at jeg skal vre sterk,klistre p et smil og fortsette med hverdagen som fr. At jo mer jeg gjr, jo mer jeg er p farten - jo mindre tid vil jeg ha til vre lei meg, bekymre meg og faktisk prossessere de flelsene jeg sitter med.

Og det funket i begynnelsen. Jeg tok alle ekstravaktene jeg kunne f tak i p jobb og jeg holdt meg opptatt med skolearbeid nr jeg fikk litt tid til overs. Jeg hadde ikke tid til vre sosial,noe jeg i etterkantskjnner var fordi jeg rett og slettikke hadde emosjonelt overskudd til det.

Til slutt ble det ikke s lett lenger. Det ble vanskeligere st opp om morgenen ogalt ble et tiltak. Jeg kunne sitte og tenke n skal jeg reise meg opp og s skal jeg gjre ditt og gjre datt, men jeg ble baresittende og stirre i veggen. Jeg mtte omtrent manne meg opp for reise meg og ta en dusj. Jeg flte meg tom invendig. Tom for energi, tom for flelser. Jeg gikk p autopilot.

Konsentrasjonen ble drligere - jeg slet bde med skolearbeid og forelesninger (de f forelesningene jeg faktisk dro p). Jeg mistet bdematlyst og matglede,og nr jeg frst var sulten shadde jeg egentlig bare lyst p usunn mat. Jeg gikk ned i vekt og merket at hrstr begynte ryke. Jeg ble tung i kroppen og alt gikk liksom litt saktere. Jeg var ofte kvalm og svimmel. Trtt og sliten, uansett hvor mye eller lite jeg sov. Jeg fikk humrsvigninger og en veldig kort lunte (sorry mamma). Jeg kunne begynne grte av ingenting. Jeg kunne vre helt kjrt etter en dag p jobb, og mtte bare rett i seng med en tv-serie for koble av. Jeg fikk intens hodepine og spenningssmerter i kjeven, og disse smertene ble bare mer intense og mer langvarige etter hvert som jeg fortsatte. Fortsatte ignorere alle disse varselsignalene som kroppen sendte meg.

Motivasjonen var ikke tilstede for noe som helst. Alt bygde seg opp som et gedigent trn, og man klarer ikke lenger se hvordan man skal komme seg ut av det. Det fles bare hplst. Man gr liksom bare og venter p at ting skal roe seg. Men nr man frst fr ro, s vet man ikke hvordan man skal forholde seg til det. Nr jeg endelig fikk en fridag, s kjedet jeg meg. Jeg ble rastls og stresset, for jeg flte jeg mtte gjre noe. Et eller annet for fle meg flink, og fle at dagen hadde en mening.


For det er det som er litt skummelt. Jeg flte meg s veldig flink nr jeg jobbet og sto p. Etter to r uten jobbe noe srlig ved siden av studiene (i motsetning til de fleste jeg kjenner), flte jeg endelig at n var jeg blitt like flink. Jeg fikk en slags tilfredsstillelse av se kalenderen min fylle seg opp med jobbvakter.

Jeg har alltid vrt s opptatt av vre flink pike. Flink-pike-syndromet. Gjre det s bra som mulig p skolen, f alle til like meg (med en ekstrem frykt for bli baksnakket), gjre en god innsats p jobb, bidra med noe ekstra, skille meg ut, vre med p ting (man m for all del ikke risikere g glipp av noe), gjre nok fine ting for de jeg bryr meg om... Bekymre meg for tusen ting som egentlig bare er idiotisk g og bekymre seg over. Det har vrt en del av meg s lenge jeg kan huske.

Jeg har n lrt at det er forskjell p hva mennesker takler. Selv om sidemannen takler masse jobb i tillegg til fulltidsstudie, betyr ikke det at jeg takler det like godt. Det er noe med det lre faktisk koble av nr man har fri. Škunne klare slappe av og skru av jobb-moduset nr man kommer hjem.

Jeg har funnet ut at jeg sliter med si nei. Jeg synes faktisk det er ubehagelig. Som ekstrahjelp vil man gjerne vre flink og si ja til alle vaktene man blir tilbudt. Man vil jo vre til hjelp, og man vil gjre et godt inntrykk. Man vil ikke skuffe. Ekstrahjelp hres jo ut som en s liten og puslete stilling, men nr man i tillegg har nok av andre ting gjre, blir det plutselig en del.

I gr googlet jeg utbrent + symptomer og bare brast ut i grt nr jeg s alle punktene som stemte overens med hvordan jeg fler meg. Jeg ble faktisk litt redd. Jeg flte ikke at jeg hadde grunn til vre utbrent, for jeg synes ikke jeg gjr s mye mer enn alle andre. Men det handler om hvordan man individuelt takler pkjenningene. Jeg har et hode som veldig ofte jobber i mot meg, og det har jeg forsttt n. Tankegangen m endres og stresshndteringen m definitivt jobbes med.

Jeg aner egentlig ikke hvorfor jeg skriver det her, men kanskje det er noen der ute som kjenner seg igjen. Det er viktig lytte til kroppen fr det gr for langt. Jeg er glad jeg merket det fr det ble enda verre. Man m huske p at det er lov si nei. Det er lov lytte til kroppen sin og gjre det som er best for seg selv. Ikke sammenlign deg selv med alle andre, vi er alle bygd forskjellige - bde psykisk og fysisk. Ikke tenk p hva alle andre synes og mener om deg. Dette er ditt liv.



6 kommentarer

15 KG LETTERE FYSISK OG PSYKISK


Jeg skal rlig innrmme at jeg ikke liker se p bildet til venstre. S utrolig ukomfortabel, langt nede, negativ, deprimert og innestengt. Rett og slett in a bad place.Jeg har selv merket hvor stor forskjell mat kan ha p psyken. Ved spise usunt ble jeg bare mer deprimert og lei - og jo mer deprimert og lei jeg ble, jo mer usunn mat cravet jeg. Ond sirkel.

... Men! Den gode nyheten er at etter jeg la om til et mer blodsukkervennlig kosthold s har ting falt p plass. Jeg har gradvis - sakte men sikkert-gtt ned i vekt, og har n landet p en stabil trivselsvekt. Det er rart hvordan kroppen liksom ordner opp selv, s lenge du legger tilrette for det. Den er liksom s selvregulerende, akkurat som om den vil tilbake i balanse. Og en kropp i balanse er noe av det beste som finnes!

Et av mine favoritt-ordtak er: HELSA DI ER VERDT INVESTERE I! Ja, vi kan ergre oss over at en liten skl salat koster 70 kr p IKEA, mens et kakestykke og en cola koster n tredjedel av det (for ikke nevne at de tilbyr alle mulige kakesorter, mens salatbaren kun bestr av dvasne salatblader og agurk)- men se heller p det som en investering! Det er jammen meg verdt legge tid, penger og energi i det ha en sunn livsstil- du har tross alt bare n kropp, og den skal vare livet ut.



2 kommentarer

YTREFILET MED SOPPSTUING OG BROKKOLI

Hvooor digg? Elsker denne retten, og soppstuing er bare s uendelig undervurdert! ♥

Alt du trenger for lage dette er:

♥ Et stykke biff

♥ Ca. 1/3 brokkoli

♥ Ca. 1 dl. Matflte

♥ Sopp (jeg brukte 2-3 stk. champignon)

♥ Ett hvitlksfedd

♥ Krydder (jeg brukte DENNEkrydderblandingen)

Finhakk hvitlksfeddet og del soppen i biter av nskelig strrelse. Del brokkolien i sm buketter, bruk ogs stilken som du kutter i tynne skiver (ca. 1 cm tykke). Ha brokkolien i en kjele med litt vann og sett det p plata. Dette skal koke i ca. 5-8 min., du kan bruke en gaffel for kjenne etter nr brokkolien begynner bli myk. Jo mindre koketid, jo mer nring beholdes!

Ha en klatt smr i stekepanna som du etter hvert legger biffen i. Biffen stekes p hy varme i noen minutter slik at den fr en digg stekeskorpe p begge sider. Jeg er ikke veldig erfaren med biff, s nr jeg mistenker at den er ferdig pleier jeg dele den i to og sjekke fargen p innsiden. Steketiden avhenger selvflgelig av biffens tykkelse. Krydre godt p begge sider. Nr biffen er ferdig tar du den ut av panna, men la stekeskyen vre igjen!!

N skal nemlig hvitlken og soppen stekes i stekeskyen sammen med en ekstra klatt smr. Dette trenger bare surre til hvitlken er gyllen. S har du i matflte og lar det smkoke til konsistensen bliir mer grtete og det blir mer som en stuing og ikke en saus ;-)

Og vips s har du et sinnsykt velsmakende og nringsrikt mltid! NYT




2 kommentarer

CHEESE 'N' CRACKERS

... Mmm, ost og kjeks


Fant en superdigg oppskrift p hjemmelagde kjeks viaLenesin blogg, s da var det bare hive seg rundt p kjkkenet!

Alt du trenger er:

♥ 2 dl. mandelmel

♥ 1 dl. sesamfr

♥ 2 eggehviter (eggeplommene kan du spare og bruke til eggerre eller lignende)

♥ 1/2 ts. salt

♥ 2 ts. fiberhusk

Sett ovnen p 180 grader. Bland alle de trre ingrediensene i en bolle. Skill s eggehvitene og tilsett disse. La rren st og svelle litt slik at fiberhusken fr gjort jobben sin. Rull deretter sm kuler av rren som du trykker ut p et stekebrett kledd med bakepapir, slik at det blir sm runde kjeks. Stek midt i ovnen i ca. 20 minutter til de blir gylne og spr.

ENJOY!



Ingen kommentarer

TRAPPETRENING

Jeg skal ikke juge og si at jeg elsker trene. For det gjr jeg ikke. Jeg elsker flelsen jeg fr etter trening da, det skal sies. Den er uerstattelig.

Uansett - jeg foretrekker rask og effektiv trening over kjedelige langkjringer (no offence til de som liker snt), gjerne 30-minutters kter med hy puls. Trappetrening er perfekt for dette!

PS! Man trenger selvflgelig ikke spurte opp og ned- g i trapper er ogs fin trening.

video:video1435478173

Fordeler med trappetrening:

Du trener ute, fr frisk luft og kan bli brun i samme slengen!

Det er helt gratis

Du slipper overbefolkede treningsstudioer

Det er intensiv, rask og effektiv trening - supert for et sunt hjerte!

Detsparer fremsiden av leggene for en del belasting (for de som mtte slite med beinhinnebetennelse)

Du blir DRITSLITEN!

Jeg lover deg en sinnsyk godflelse i etterkant, i tillegg til en heftig stlhet i leggene i dagene derp ;-)



Ingen kommentarer

IHERB

Fikk en spennende pakke i posten fra iherb med masse godsaker (jeg ser at stsuget tok litt overhnd den dagen jeg klikket alt dette hjem, haha..)

♥ Kokoschips HER, HER og HER

♥ Quest proteinbarer HER

♥ Sjokolade HER, HER, HER, HER, HER og HER

♥ Jelly beans HER

♥ Tacokrydder HER



Ingen kommentarer
Les mer i arkivet Januar 2017 August 2016 Juli 2016



Denne bloggen drives og skrives av ernringsrdgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 r, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernring, helse, mat og trening.

Hun driver ogs firmaet Kroppens Drivstoff, med ml om bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer p www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits