HJEMMELAGET BOUNTYSJOKOLADE

For noen dager siden hadde pappa bursdag, og som vanlig slet jeg med ideer til bursdagsgave. Han trenger jo ingen verdens ting, og dermed ønsker han seg heller ingen verdens ting. Men jeg vet han er glad i bounty, så da svingte jeg meg rundt på kjøkkenet og lagde sunne bountysjokolader. Nam!

Alt du trenger for å lage disse godbitene er (oppskrift fra camillapihl.no);

♥ mørk sjokolade (70 % kakao eller mer)

♥ 2 ss. Cocosa (extra virgin kokosolje, kan kjøpes på helsekost)

♥ 1 boks kokosmelk

♥ søtning (jeg brukte noen dråper stevia)

♥ ca. 170 g. kokosmasse

 La boksen med kokosmelk stå noen timer i kjøleskapet til den skiller seg, før du heller av vannet (det kan fint brukes i en smoothie f.eks). Ha så kokosmelken i en kjele, sammen med kokosolje, kokosmasse og søtning. Smak deg frem til hvor søt du vil ha blandingen. Varm opp og rør godt.

Form massen til små kuler og sett de i fryseren til de er faste og harde. Smelt sjokoladen i vannbad, og rull kulene i det. Sett så i kjøleskapet til sjokoladen stivner. Så er det bare å nyte! Oppbevares kjølig.



2 kommentarer

EN SMOOTHIE BØR IKKE BESTÅ AV BARE JUICE OG BÆR

Etter jeg investerte i en Nutribullet, er smoothie-inspirasjonen tilbake for fullt. Før (da jeg ikke visste bedre) trodde jeg en smoothie bestående av appelsinjuice, banan og bær var sunt. Joda, det inneholder mye vitaminer og mineraler - men det metter ikke for fem flate øre. Det gjør at blodsukkeret ditt stiger, og du vil sansynligvis bli sulten og slapp etter en liten stund, avhengig av hvor godt din kropp takler blodsukkerbelastningen.

Det jeg har lært, er at en god smoothie (en smoothie som faktisk kan kalles et måltid) bør bestå av proteiner og fett. Og helst grønnsaker istedenfor frukt (for eksempel spinat eller avocado).

Denne smoothien består av følgende;

♥ et rått egg

♥ en halv avocado

♥ kokosvann («Go CoCo» kan kjøpes på meny)

♥ 2 ss. tyrkisk yoghurt

♥ en dæsj omega-3 (jeg bruker denne oljen, den har en frisk appelsinsmak)

♥ litt fryste blåbær og jordbær

Litt om næringen i ingrediensene;

EGG ♥

I mine øyne er egg noe av det mest næringsrike du kan innta, til en billig penge. Egg inneholder alle livsnødvendige vitaminer og mineraler, unntatt vitamin C. Er ikke det helt fantastisk? Superfood! Egg er særlig rikt på protein og fett, noe som er gunstig for metthetsfølelsen og blodsukkeret. Proteinet i egg har en aminosyre-sammensetning som gjør at det blir svært godt tatt opp i kroppene våre. Egg bør kjøpes økologisk! Selv om det står «frittgående», så er dette veldig misledende.

AVOCADO ♥

Avocado er faktisk teknisk sett en frukt, men jeg (og mange andre) ser på den som en grønnsak, ettersom den ikke inneholder fruktsukker. Avocado gir smoothien en deilig og kremet konsistens. Dessuten er den proppfull av gode næringsstoffer! Den er blant annet svært rik på umettet fett, som er bra for metthetsfølelse og blodsukker, som tidligere nevnt. Den har en positiv effekt på hjerte- og karsystemet, og den inneholder antioksidanter som er med på å holde kroppen sunn, ung og frisk.

KOKOSVANN ♥

Kokosvann er ekstremt hydrerende og inneholder mye kalium, som er bra for blodtrykk og kroppens væskebalanse. Vannet inneholder også mye vitaminer og mineraler.

♥ TYRKISK YOGHURT ♥

Tyrkisk yoghurt bidrar med en fyldigere konsistens, samt godt med kalsium og proteiner. Kalsium er viktig for blant annet benbygningen.

♥ OMEGA-3 ♥

Alle nordmenn bør innta tilskudd av omega-3, det er et faktum. Det er svært sjelden at man får i seg nok av dette kun via kosten, ettersom fet fisk inntas relativt sjelden. Omega-3 har en gunstig effekt på hjerte- og karsystemet, og kan i større doser redusere betennelsetilstander i kroppen. 

♥ BÆR ♥

Bær bidrar med antioksidanter, vitaminer og mineraler. Dessuten gir de smoothien en søt smak!



2 kommentarer

DU ER FEIT FORDI DU ER LAT

Her om dagen så jeg «Dokument 2: et lass av fett» med Jørgen Foss på tv, og det vekte et engasjement som har ligget i meg lenge. Det er så utrolig mange fordommer der ute, mange rettet mot overvektige og fete mennesker. Jeg synes det er så utrolig trist og skammelig at noen påstår at overvekt og fedme kun skyldes latskap. 

Det er i noen få tilfeller mulig å bli overvektig eller fet pga. hormonforstyrrelser, stoffskifteproblemer og genetikk, men som oftest skyldes det hovedsakelig psykologiske faktorer. Kanskje så alvorlige årsaker som mobbing, overgrep, dødsfall eller familieproblemer, som har satt sine spor i psyken. Noen tilfeller kommer nok også pga. mangel på kunnskap, og kanskje litt latskap, men det blir så veldig feil å skjære alle under én kam. 

Det er så tragisk hvordan samfunnet har blitt, med dette uoverkommelige fokuset på utseende og kropp. Blir man noen gang like bra som idealet tilsier at en skal være? Det er så utrolig lett å få et forstyrret bilde av hva som er bra nok. Er jeg tynn nok? Markert nok? Pen nok? Tykt nok hår? For mye fregner? Er tennene mine hvite nok? Er neglene mine fine nok? Er klærne mine kule nok? Er jeg smart nok? Utadvent nok? Populær nok?

Hvorfor gjør vi dette mot oss selv?

Jeg lurer på hvordan det var å leve for 50 år siden. Det må ha vært deilig å slippe dette presset. 

Så tenk deg litt om. Hva gir deg rett til å dømme, peke, baksnakke og se rart på folk som er annerledes enn deg? Hva vet du om årsakene som ligger bak? Denne forhåndsdømmingen øker bare presset om å være perfekt. Har du virkelig lyst til å bidra til det?

 



Ingen kommentarer
Les mer i arkivet » Januar 2017 » August 2016 » Juli 2016



Denne bloggen drives og skrives av ernæringsrådgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 år, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernæring, helse, mat og trening.

Hun driver også firmaet Kroppens Drivstoff, med mål om å bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer på www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for å legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits