SOMMERVARMEN

Der kom jammen sommerværet for fullt! Og det på en fridag? HURRAAA!

Når sydenvarmen inntar byen så pleier alltid matlysten min å dale. Da er det godt med noe lett og sunt! Som denne salaten med kyllingfilet (stekt i smør og krydret med grillkrydder), avocado, grønn pesto (NAM!) og rødløk. Blir aldri lei! 

Håper det er sol der du befinner deg og at du nyter resten av dagen 



Ingen kommentarer

HVORDAN SNAKKER DU TIL / OM DEG SELV?

En ting jeg virkelig har skjønt i det siste er hvor viktig det er å snakke pent om, og til seg selv. Du er tross alt din egen beste venn. Du er stuck med deg selv livet ut, så hvorfor skal du si negative ting om deg selv - ting du aldri ville funnet på å si om folk du er glad i? 

Her om dagen befant jeg meg midt i et scenario som jeg er sikker på at de fleste jenter har vært i. Jeg var på fest og hadde gått på badet med noen venninner (jaa, vi jenter liker å gå på badet sammen når vi er ute), og mens jeg satt på toalettet og gjorde mitt fornødne, sto jentene foran speilet og studerte seg selv. 

«Blæ, jeg hater håret mitt..» 

«Skjerp deg, du har jo kjempefint hår! Mitt derimot... Skulle ønske jeg hadde tykkere hår med mer fall..»

«Uff, jeg ser jo helt jævlig ut!» 

Nå i farta så husker jeg ikke helt hvordan «samtalen» utartet seg, men mine fine venninner snakket i alle fall ikke særlig pent om seg selv. Og dette gjorde meg faktisk litt sint. Jeg prøvde (forgjeves) å få dem til å heller si en pen ting om seg selv, men jeg tror ikke det helt nådde igjennom ettersom jeg endte med å trampe ut av badet og smelle igjen baderomsdøra i frustrasjon.

«Å nei, nå sa jeg noe dumt.. Se åssen de ser på meg, de tror sikkert jeg er en idiot.»

«Jeg klarer ikke det der, jeg kommer bare til å gjøre det feil.»

«Jeg gruer meg til fremføringen på skolen i morra, jeg kommer sikkert til å bli tomatrød i ansiktet og glemme det jeg skal si.»

«Ingen kan like meg, åssen skal jeg noen gang få meg en kjæreste?»

«Hun der er mye penere enn meg, skulle ønske jeg var henne.»

Hvorfor gjør vi dette mot oss selv? Alt det fører til er dårligere selvbilde, dårligere selvtillitt og økt perfeksjonspress. Med andre ord - kun negative ting. Så stopp!


Min oppfordring til alle som kan kjenne seg igjen i dette, er:

vær bevisst på hvordan du snakker til deg selv - legg merke til når du tenker eller sier noe stygt, og spør deg selv om du ville sagt det til din beste venninne / kompis. Ikke det? Da skal du ikke si det til deg selv heller!

når du hører andre snakke stygt om seg selv - spør hvorfor de gjør det og oppfordre de til å slutte.

ikke stå med ansiktet 2 cm fra speilet og studer deg selv mens du prøver å finne «feil». Hvor mange i det daglige livet vil se deg så tett på? Pleier du å stå 2 cm fra ansiktet til andre personer? Nei, ikke sant...

vi er alle forskjellige, med ulike utgangspunkt. Det er umulig at vi alle skal ha lik kroppsfasong, lik fettprosent, lik muskelmasse, lik vekt.. Jo fortere vi innser og godtar dette, jo bedre! Du er god nok som du er. Klisjé, men sant.



2 kommentarer

DELMÅL

Vi er vel alle stort sett enige om hvilke hovedkomponenter som innebærer i en helsefremmende livsstil og et sunt kosthold. Blant annet:

 mye grønnsaker

 mye fisk

 nok vann

 lite sukker og andre raske karbohydrater

 lag helst mat fra bunnen av

 unngå røyk/snus og store mengder alkohol

 vær fysisk aktiv, helst minst 30 minutter daglig

Dersom man har en livsstil og et kosthold som er litt på avveie, kan det virke veldig krevende og vanskelig å skulle endre på alle disse faktorene samtidig. Det kan føles uoverkommelig, og det er kanskje lett å miste motet og gi opp.

Da er det gull verdt å sette seg små delmål! 

For eksempel kan du si til deg selv at denne uken skal jeg fokusere på å få i meg 1.5 - 2 liter vann! Uken etter kan du kanskje fokusere på å forsøke å tilsette en grønnsak til hvert måltid, for eksempel agurkskiver på pålegget eller en salat ved siden av. Så kan du sette deg et mål om å gå en 30-minutters tur hver dag, eller skaffe deg en skritt-teller og gå 10.000 skritt daglig.

Poenget mitt er at delmål gjør hele prosessen med livsstilsendring enklere og mer motiverende. Det blir ikke et like stort tiltak, nettopp på grunn av at du tar tak i én ting av gangen.  

Hva er ditt delmål for denne uken? Mitt er at jeg skal bli flinkere til å drikke nok vann, for det er noe jeg sliter litt med. Det har en tendens til å gå litt mer i kaffe og iskaffe for tiden ;-)



Ingen kommentarer

HVORFOR EN KALORI IKKE BARE ER EN KALORI

«Det er enkelt å gå ned i vekt. Det er bare å unngå å spise mer kalorier enn det du forbrenner.»

Joda, man skulle jo tro at det er slik. Men hvorfor snakkes det ikke om ulike typer kalorier? Hvorfor nevnes det ikke at 100 kalorier fra brus oppfører seg annerledes i kroppen enn 100 kalorier fra kylling? Eller at kalorier fra sukker, hvit ris, pasta, poteter og kneippbrød vil få kroppen din til å produsere mye insulin, som igjen fører til at overskuddsenergien som du inntar lagres som fett på kroppen, som igjen kan tukle med metthetssignalene og føre til at du gjerne har lyst på mer mat?

Det er én ting som i mine øyne er alfa omega når det gjelder vektnedgang, eller det å holde vekten stabil for den saks skyld. STABILT BLODSUKKER. Jeg får ikke sagt det nok. Godt med protein, fett og en mindre mengde karbohydrater (helst fra grønnsaker og belgfrukter).

Uansett om du spiser karbohydrater i form av kake, appelsinjuice eller spaghetti - alle karbohydrater brytes ned til sukker i kroppen. Med unntak av kostfiber, som ikke tas opp i kroppen men heller skilles ut i avføringen. Jo mer fiber matvaren inneholder, jo lengre tid tar det for kroppen å bryte ned matvaren og absorbere næringsstoffene i tarmen - og dermed vil blodsukkeret stige saktere. Derfor skal det sies at fullkornsbrød er et bedre alternativ enn loff, men allikevel vil blodsukkeret stige mer enn hvis du hadde spist et brød lagd på frø og kjerner. Og derfor vil det alltid være bedre å spise frukt i sin helhet, istedenfor å kun drikke juicen fra den. Alt av fiber i frukt mistes når den juices, så i bunn og grunn vil et glass fruktjuice ha samme effekt på blodsukkeret ditt som et glass Coca Cola.


Et lite klipp fra dokumentaren «Fed Up»:



6 kommentarer

THAT SUGAR FILM

Må bare tipse dere om en veldig bra dokumentar. Jeg elsker dokumentarer om ernæring og helse, og nerden i meg roper hurra hver gang jeg snubler over noe bra. Så selvfølgelig måtte jeg invitere familien på filmkveld og sette på denne dokumentaren! Haha, dør litt av meg selv noen ganger.. Men heldigvis så er jo ernæring og helse noe som angår oss alle - noe vi alle har til felles. Så alle bør engasjere seg til en viss grad ;-)

Uansett - se den! Den er både morsom, lærerik, sjokkerende og fascinerende. De bruker mye morsomme animasjoner o.l. for å få frem fakta på en mest mulig underholdende måte, så denne dokumentaren er alt annet enn tørr og kjedelig!



Ingen kommentarer

GERILJAINTERVALLER

Jeg har fått en ny hangup når det gjelder trening - nemlig geriljaintervaller! Det er grusomt når man holder på, men sååå deilig etterpå. Også så effektivt for å bedre kondisjonen!

Det hele går ut på å «spurte» på tredemølla i 20 sekunder, hoppe av i 10 sekunder, spurte i 20 sekunder, hoppe av i 10 sekunder osv. Alt i alt skal du spurte 8 ganger, så kan du ta en pause på 1-2 minutter før du spurter 5 ganger til. Jeg løper med en helling på nivå 3 (mer effektivt å løpe i oppoverbakke, pluss at det er mer skånsomt for vonde beinhinner) og med en fart på 15 km/t. 

Jeg skal love deg at svetten renner og pulsen øker med denne treningsformen! Makan til hjertetrim  



Ingen kommentarer
Les mer i arkivet » Januar 2017 » August 2016 » Juli 2016



Denne bloggen drives og skrives av ernæringsrådgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 år, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernæring, helse, mat og trening.

Hun driver også firmaet Kroppens Drivstoff, med mål om å bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer på www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for å legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits