SOMMERVARMEN

Der kom jammen sommervret for fullt! Og det p en fridag? HURRAAA!

Nr sydenvarmen inntar byen s pleier alltid matlysten min dale. Da er det godt med noe lett og sunt! Som denne salaten med kyllingfilet (stekt i smr og krydret med grillkrydder), avocado, grnn pesto (NAM!) og rdlk. Blir aldri lei!

Hper det er sol der du befinner deg og at du nyter resten av dagen



Ingen kommentarer

HVORDAN SNAKKER DU TIL / OM DEG SELV?

En ting jeg virkelig har skjnt i det siste er hvor viktig det er snakke pent om, og til seg selv. Du er tross alt din egen beste venn. Du er stuck med deg selv livet ut, s hvorfor skal du si negative ting omdeg selv - ting du aldri ville funnet p si omfolk du er glad i?

Her om dagen befant jeg meg midt i et scenario som jeg er sikker p at de fleste jenter har vrt i. Jeg var p fest og hadde gtt p badet med noen venninner(jaa, vi jenter liker g p badet sammen nr vi er ute), og mens jeg satt p toalettet og gjorde mitt forndne, sto jentene foran speilet og studerte seg selv.

Bl, jeg hater hret mitt..

Skjerp deg, du har jo kjempefint hr! Mitt derimot... Skulle nske jeg hadde tykkere hr med mer fall..

Uff, jeg ser jo helt jvlig ut!

N i farta s husker jeg ikke helt hvordansamtalen utartet seg, men mine fine venninner snakket i alle fall ikke srlig pent om seg selv. Og dette gjorde meg faktisk litt sint. Jeg prvde (forgjeves) f dem til heller si en pen ting om seg selv, men jeg tror ikke det helt ndde igjennom ettersom jeg endte med trampe ut av badet og smelle igjen baderomsdra i frustrasjon.

nei, n sa jeg noe dumt.. Se ssen de ser p meg, de tror sikkert jeg er en idiot.

Jeg klarer ikke det der, jeg kommer bare til gjre det feil.

Jeg gruer meg til fremfringen p skolen i morra, jeg kommer sikkert til bli tomatrd i ansiktet og glemme det jeg skal si.

Ingen kan like meg, ssen skal jeg noen gang f meg en kjreste?

Hun der er mye penere enn meg, skulle nske jeg var henne.

Hvorfor gjr vi dette mot oss selv? Alt det frer tiler drligere selvbilde, drligere selvtillitt og kt perfeksjonspress. Med andre ord - kun negative ting. S stopp!


Min oppfordring til alle som kan kjenne seg igjen i dette, er:

vr bevisst p hvordan du snakker til deg selv - legg merke til nr du tenker eller sier noe stygt, og spr deg selv om du ville sagt det til din beste venninne / kompis. Ikke det? Da skal du ikke si det til deg selv heller!

nr du hrer andre snakke stygt om seg selv - spr hvorfor de gjr det og oppfordre de til slutte.

ikke st med ansiktet 2 cm fra speilet og studer deg selv mens du prver finne feil. Hvor mange i det daglige livet vil se deg s tett p? Pleier du st 2 cm fraansiktet til andre personer?Nei, ikke sant...

vi er alle forskjellige, med ulike utgangspunkt. Det er umulig at vi alle skal ha lik kroppsfasong, lik fettprosent, lik muskelmasse, lik vekt.. Jo fortere vi innser og godtar dette, jo bedre! Du er god nok som du er. Klisj, men sant.



2 kommentarer

DELML

Vi er vel alle stort sett enige om hvilke hovedkomponenter som innebrer i en helsefremmende livsstil og et sunt kosthold. Blant annet:

mye grnnsaker

mye fisk

nok vann

lite sukker og andre raske karbohydrater

lag helst mat fra bunnen av

unng ryk/snus og store mengderalkohol

vr fysisk aktiv, helst minst 30 minutter daglig

Dersom man har en livsstil og et kosthold som er litt p avveie, kan det virke veldig krevende og vanskelig skulle endre p alle disse faktorene samtidig. Det kan fles uoverkommelig, og det er kanskje lett miste motet og gi opp.

Da er det gull verdt sette seg sm delml!

For eksempel kan du si til deg selv at denne uken skal jeg fokusere p f i meg 1.5 - 2 liter vann! Uken etter kan du kanskje fokusere p forske tilsette en grnnsak til hvert mltid, foreksempel agurkskiver p plegget eller en salat ved siden av. S kan du sette deg et ml om g en 30-minutters tur hver dag, eller skaffe deg en skritt-teller og g 10.000 skritt daglig.

Poenget mitt er at delml gjr hele prosessen med livsstilsendring enklere og mer motiverende. Det blir ikke et like stort tiltak, nettopp p grunn av atdu tar tak i n ting av gangen.

Hva er ditt delml for denne uken? Mitt er at jeg skal bli flinkere til drikke nok vann, for det er noe jeg sliter litt med. Det har en tendens til g litt mer i kaffe og iskaffe for tiden ;-)



Ingen kommentarer

HVORFOR EN KALORI IKKE BARE ER EN KALORI

Det er enkelt g ned i vekt. Det er bare unng spise mer kalorier enn det du forbrenner.

Joda, man skulle jo tro at det er slik. Men hvorfor snakkes det ikke om ulike typer kalorier? Hvorfor nevnes det ikke at 100 kalorier fra brus oppfrer seg annerledes i kroppen enn 100 kalorier fra kylling? Eller at kalorier fra sukker, hvit ris, pasta, poteter og kneippbrd vil f kroppen din til produsere mye insulin, som igjen frer til at overskuddsenergien som du inntar lagres som fett p kroppen, som igjen kan tukle med metthetssignalene og fre til at du gjerne har lyst p mer mat?

Det er n ting som i mine yne er alfa omega nr det gjelder vektnedgang, eller det holde vekten stabil for den saks skyld. STABILT BLODSUKKER. Jeg fr ikke sagt det nok. Godt med protein, fett og en mindre mengde karbohydrater (helst fra grnnsaker og belgfrukter).

Uansett om du spiser karbohydrater i form av kake, appelsinjuice eller spaghetti - alle karbohydrater brytes ned til sukker i kroppen. Med unntak av kostfiber, som ikke tas opp i kroppen men heller skilles ut i avfringen. Jo mer fiber matvaren inneholder, jo lengre tid tar det for kroppen bryte ned matvaren og absorbere nringsstoffene i tarmen - og dermed vil blodsukkeret stige saktere. Derfor skal det sies at fullkornsbrd er et bedre alternativ enn loff, men allikevel vil blodsukkeret stige mer enn hvis du hadde spist et brd lagd p fr og kjerner. Og derfor vil det alltid vre bedre spise frukt i sin helhet, istedenfor kun drikke juicen fra den. Alt av fiber i frukt mistes nr den juices, s i bunn og grunn vil et glass fruktjuice ha samme effekt p blodsukkeret ditt som et glass Coca Cola.


Et lite klipp fra dokumentarenFed Up:



6 kommentarer

THAT SUGAR FILM

M bare tipse dere om en veldig bra dokumentar. Jeg elsker dokumentarer om ernring og helse, og nerden i meg roper hurra hver gang jeg snubler over noe bra. S selvflgelig mtte jeg invitere familien p filmkveld og sette p denne dokumentaren! Haha, dr litt av meg selv noen ganger.. Men heldigvis s er jo ernring og helse noe som angr oss alle - noe vi alle har til felles. S alle br engasjere seg til en viss grad ;-)

Uansett - se den! Den er bde morsom, lrerik, sjokkerende og fascinerende. De bruker mye morsomme animasjoner o.l. for f frem fakta p en mest mulig underholdende mte, s denne dokumentaren er alt annet enn trr og kjedelig!



Ingen kommentarer

GERILJAINTERVALLER

Jeg har ftt en ny hangup nr det gjelder trening - nemlig geriljaintervaller! Det er grusomt nr man holder p, men s deilig etterp. Ogs s effektivt for bedre kondisjonen!

Det hele gr ut p 堫spurte p tredemlla i 20 sekunder, hoppe av i 10 sekunder, spurte i 20 sekunder, hoppe av i 10 sekunder osv. Alt i alt skal du spurte 8 ganger, s kan du ta en pause p 1-2 minutter fr du spurter 5 ganger til. Jeg lper med en helling p niv 3 (mer effektivt lpe i oppoverbakke, pluss at det er mer sknsomt for vonde beinhinner) og med en fart p 15 km/t.

Jeg skal love deg at svetten renner og pulsen ker med denne treningsformen! Makan til hjertetrim



Ingen kommentarer
Les mer i arkivet Januar 2017 August 2016 Juli 2016



Denne bloggen drives og skrives av ernringsrdgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 r, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernring, helse, mat og trening.

Hun driver ogs firmaet Kroppens Drivstoff, med ml om bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer p www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits