RESTEMAT

... Pølsefest!

Med en skremmende lav saldo på kontoen, urovekkende lang tid før neste lønning og minkende utvalg i kjøleskapet så er det bare å bruke fantasien. Heldigvis hadde jeg både pølser, ½ blomkål, litt smør, pepper og dill liggende - og det ble jo en helt grei middag det! Oppskrift på blomkålmos har jeg delt tidligere HER.


Restemat er ypperlig både for økonomien din, og med tanke på miljøet og problemet med matkasting. Gode restemat-tips kan være pytt i panne, omelett, ovnsbakte gratenger, supper/gryter o.l. Det er retter som gir mulighet for bruk av mange forskjellige reste-ingredienser! 



2 kommentarer

HJEMMELAGDE BURGERBRØD

... made with love ♥

Jeg har alltid vært glad i hamburgere, men problemet har vært at hamburgerbrødene fra matbutikken lager krig og opptøyer i magen min. Dessuten er de heller ikke særlig snille mot blodsukkeret, da de fleste typene inneholder mye hvetemel. Men i går fant jeg en oppskrift på hamburgerbrød basert på sesamfrø og ost, og bestemte meg for å teste ut dette! Oppskriften er hentet fra Marthine Simonsens blogg.

Alt du trenger til fire hamburgerbrød er:

♥ 2 dl. sesamfrø + litt til topping

♥ 2 dl. revet ost

♥ 3 egg

♥ 1 ½ ts. bakepulver

♥ 1 ½ ts. fiberhusk

♥ litt salt

Sett ovnen på 200 grader. Bland alle ingrediensene og kjør til en jevn masse i en kjøkkenmaskin (evt. kan du bruke stavmikser/blender) og la det stå og svelle litt. Form burgerbrød på et stekebrett med bakepapir, strø over litt sesamfrø og la stå i ovnen i 20 minutter. Avkjøles før bruk.

Her har jeg lagd kyllingburgere av kyllingkjøttdeig, ett egg, ett stort hvitløksfedd og ¼ rød chili. Såå godt!



2 kommentarer

ROASTED CHICKPEAS

I dag prøvde jeg endelig noe som jeg har hatt lyst til å prøve lenge - nemlig ristede kikerter! Dette er sunn snacks med mye kostfiber, protein og ulike vitaminer og mineraler.

Alt du trenger er:

♥ hermetiske kikerter

♥ rapsolje

♥ krydder


  1. Sett ovnen på 220 grader.
  2. Skyll kikertene og la de renne litt av seg på kjøkkenpapir eller håndkle. 
  3. Ha kikertene i en bolle og bland de med litt rapsolje og ønsket krydder. Jeg brukte salt, hvitløkspulver, cayennepepper og paprikapulver. Vær forsiktig med cayennepepperet - munnen min er i fyr og flamme i skrivende stund!
  4. Fordel kikertene utover et stekebrett med bakepapir. Pass på at de ikke ligger oppå hverandre, spre de godt.
  5. La stå i ovnen i ca. 30 minutter. Snu litt på de hvert tiende minutt slik at de blir gode og crispy, og ikke brenner seg.
  6. De bør avkjøles en god stund før de spises, slik at de blir enda mer crunchy. Nam!

Oppskrift hentet fra Linda Stuhaug.



6 kommentarer

RASKE RUNDSTYKKER

Sunne, mettende rundstykker med lavt karbohydratinnhold og uten gluten og laktose (for de som måtte reagere på det). Dessuten er de superraske å lage!

Oppskriften er hentet fra diabetes.no

 Alt du trenger er:

♥ 4 egg

♥ 10 g. fiberhusk

♥ 40 g. linfrø

♥ 40 g. solsikkefrø (jeg hadde ikke det liggende så jeg brukte sesamfrø isteden)

♥ 80 g. mandelmel

♥ 1 ts. bakepulver

♥ Litt salt

Bland alle ingrediensene i en bolle. Deigen skal være ganske klissete. Form så rundstykker på et stekebrett med bakepapir og stek de midt i ovnen, på 180 grader i ca. 15 minutter.

Disse rundstykkene kan toppes med hva du måtte ønske. Min favoritt er smør, salat, kalkunpålegg, ost og paprika. Herlig kombo! ♥ 



Én kommentar
Les mer i arkivet » Januar 2017 » August 2016 » Juli 2016



Denne bloggen drives og skrives av ernæringsrådgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 år, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernæring, helse, mat og trening.

Hun driver også firmaet Kroppens Drivstoff, med mål om å bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer på www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for å legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits