PERFEKT ETTER TRENING!

Jeg kan love dere at dette smakte godt etter en heftig intervalløkt på mølla! Deilig kyllingsalat (av hel kylling, avocado, salat, mais og agurk) etterfulgt av friske jordbær (riktignok ikke så smakfulle som de norske, men..) Godt påfyll av proteiner fra kylling, fett fra avocado og massevis av vitaminer og mineraler fra grønnsaker og bær ♥



Ingen kommentarer

MORGENFAVORITT

♥ Ingenting er som å starte dagen med en god kopp proteinkaffe! ♥

Jeg har egentlig alltid drukket kaffe helt svart, eventuelt med litt melk - men etter ei klassevenninne tipset meg om proteinkaffe ble jeg HELT hekta! Og det er jo alltid kjekt med litt ekstra protein i hverdagen ;-)

Alt man trenger å gjøre er å koke opp kaffe (helst økologisk) mens man blander proteinpulver (jeg bruker dette) med vann (evt. 50/50 vann og melk, eller kun melk alene). Jeg pleier å bruke ca. 200 ml vann sammen med 1 og 1/2 scoops proteinpulver. Shake det godt, og hell blandingen i en kopp som er litt over halvfull med svart kaffe. Dette både smaker og metter godt! 

Jeg pleier altså å starte dagen med 2-3 kopper av dette på tom mage. Så, etter 1-2 timer, blir jeg sulten og spiser frokost. Fin og rolig start på dagen for magen!



3 kommentarer

PIMP MY YOGHURT


Det er nok fort gjort å tenke at yoghurt er kjedelig. I hvert fall hvis du skal ha en ordentlig sunn yoghurt, som faktisk metter og ikke gir deg et gigantisk sukkerkick. Da kan man fort tenke at det ikke finnes slike alternativer i butikkene, men det gjør det faktisk! Ja, de kan ha en litt syrlig smak - men det er faktisk bare et godt tegn på et lavt sukkerinnhold. Da er det jo bare å bruke fantasien med toppingen, slik at du kan få frem den smaken du ønsker!

Jeg er storfan av Lindahl's tyrkiske og greske yoghurt. De har et lavt innhold av karbohydrater, og mer protein og fett, som er viktig for en langvarig metthetsfølelse og et stabilt blodsukker. Dessuten har de en syrlig og frisk smak, og inneholder massevis av melkesyrebakterier. Melkesyrebakterier er "snille bakterier" som bedrer tarmfunksjonen og kan lindre ubehag i forhold til fordøyelsen. For eksempel er det flere med laktoseintoleranse som tåler syrnet yoghurt pga. disse melkesyrebakteriene lindrer symptomene og bedrer tarmens nedbrytning av laktose. Forskning kan tyde på at melkesyrebakterier har flere gunstige effekter på helsen, blant annet i forhold til immunforsvar, visse krefttyper, irritabel tarm-syndrom og ulike infeksjoner. Det kreves mer forskning før man kan si noe sikkert om disse "ekstra" helseeffektene. 

Her har jeg pimpet yoghurten min med litt topping bestående av solsikkekjerner, chiafrø, gojibær og kakaonibs. De tre sistnevnte kan kjøpes på helsekost eller iherb. Jeg blandet også inn en halv scoop myoprotein med smak av mocca. Ble supergodt og søtt, perfekt kveldskos sammen med en kopp te ♥

Gojibær er blant annet en super kilde til vitamin C og har et uvanlig høyt proteininnhold til bær å være. Chiafrø er rike på omega-3 og kakaonibs er proppfulle av antioksidanter. En skikkelig boost for både immunforsvar og hjernefunksjon det her! Et supert restitusjonsmåltid etter trening er det også, med tanke på det høye proteininnholdet fra yoghurten, proteinpulveret og gojibærene.

 

KILDE:

Tidsskrift for Den norske legeforening. Kan probiotiske melkesyrebakterier fremme helsen? http://tidsskriftet.no/article/833734/ 



Ingen kommentarer

KAN JEG FRISTE MED LITT...

... grønnsaker og dip?

Fargerik mat altså. Det e så lækkert!

Skjær opp favorittgrønnsakene dine og server det på en fin og appetittelig måte. Dip lages enkelt ved å blande en boks mager kesam/rømme/tyrkisk yoghurt med litt himalayasalt, cayennepepper, paprikapulver, chilipulver, hvitløkspulver, løkpulver og litt hvit pepper. Kanskje en dæsj sukrin også, hvis du liker det. Smak deg frem til du finner en god blanding! Jeg har en tendens til å lage den piiiittelitt i det sterkeste laget, haha.. 

Deilig snacks som du kan nyte så ofte du bare vil :-)



Ingen kommentarer
Les mer i arkivet » Januar 2017 » August 2016 » Juli 2016



Denne bloggen drives og skrives av ernæringsrådgiveren Stine Helene Lihovd som er 26 år, bor i Sandefjord og har et brennende engasjement for ernæring, helse, mat og trening.

Hun driver også firmaet Kroppens Drivstoff, med mål om å bedre folks fysiske og psykiske helse. Se mer på www.kroppensdrivstoff.no

Trykk her for å legge meg til som venn!

E-post:
kroppensdrivstoff@hotmail.com

Facebook:
facebook.com/kroppensdrivstoff

Instagram:
kroppensdrivstoff



Twitter:
@krpensdrivstoff



KATEGORIER

ARKIV

SISTE INNLEGG

DESIGN

  • Albiss.blogg.no
  • hits